هلال‌احمر ایران از تلاش برای واردات واکسن چینی خبر داد

خرید و واردات واکسن کرونا برعهده هلال احمر گذاشته شده و سازمان غذا و دارو بر کیفیت واکسن نظارت می‌کند

هلال احمر ایران مسئولیت واردات واکسن کرونای چینی را برعهده گرفت - عکس از سازمان جوانان هلال احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره خرید واکسن کرونا گفت که قرار است جمعیت هلال‌احمر ایران به دلیل کانال‌های خاصی که در اختیار دارد، مسئول خرید واکسن کرونا از چین باشد.

کریم همتی در گفتگو با شبکه یک صداوسیما، در پاسخ به این پرسش که برنامه خرید واکسن کرونا به کجا رسیده گفت که بر اساس جلسه‌ای که شنبه در ستاد مقابله با کرونا برگزار شد و رئیس‌جمهور نیز با پیشنهاد مطرح شده مخالفتی نداشت، به جمعیت هلال‌احمر ابلاغ شد که به دلیل کانال‌های ویژه‌ای که در اختیار هلال‌احمر قرار دارد، خرید و واردات واکسن کرونا برعهده این نهاد گذاشته شده است.

او افزود: «بحث انتقال پول همچنان مطرح است اما در جلسه با فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر، تاکید شد که دسترسی آسان به واکسن باید فراهم شود و قرار شد که مشکلی دراین‌رابطه نباشد.»

البته این مقام مسئول کرد که محدودیت‌های انتقال پول، به دلیل فشار آمریکا بر طرف‌های معامله ما همچنان باقی است.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه واکسنی که قرار است تهیه شود چینی است چون راحت‌تر می‌توان آن را خریداری کرد، ادامه داد: «قرار است سازمان غذا و دارو بر روی کیفیت واکسن وارداتی کنترل شدیدی را اعمال کند.»

پیش‌تر نیز هلال‌احمر واکسن آنفلوآنزای موردنیاز در کشور را وارد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین خصوص، حسن روحانی، درباره امکان انتقال واکسن کرونا به ایران گفت که هرکجا شرکت معتبر و واکسن معتبر باشد ما هم وسیله حمل‌ونقل و هم وسیله نگهداری آن را داریم. حال این واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه، ۱۰ درجه یا زیر ۸۰ درجه باشد در نقل‌وانتقال و نگهداری ما مشکلی نداریم، در خرید مشکل داریم و از مشکل عبور می‌کنیم.

او در ادامه تأکید کرد: «وزارت بهداشت و درمان و شخص آقای دکتر نمکی مراقبت کنند روزی که ما واکسنی را خریداری کردیم و وارد کشور شد، به‌دقت به مردم گزارش داده شود. چند واکسن وارد شده، به چه افرادی تزریق شده است. چرا که آن‌وقت یک بازی دیگر آغاز می‌شود که واکسن را وارد کردند، به اینها تزریق کردند، به آنها تزریق نکردند، این واکسن چه شد، از بازار آزاد سر در آورد، و داستان‌ها شروع می‌شود.»

هفته گذشته، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته بود که ایران هواپیما و امکانات لازم برای حمل واکسن آمریکایی فایزر را ندارد. زیرا این واکسن نیازمند حمل در دمای منفی ۷۰ درجه است.

همچنین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سومین جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه شهید بهشتی گفت: «تا زمانی که ما به واکسن تولید داخل برسیم، حتی اگر همه مسیر موفقیت‌آمیز باشد ممکن است که چند ماه دیگر طول بکشد. ما اگر بتوانیم یک روز زودتر هم واکسن موردنیاز مردم را از هر جای دنیا که واکسن معتبر و مؤثر تأمین کنیم، یک‌لحظه درنگ نخواهیم کرد. مردم مطالبه دارند و دولت هم وظیفه دارد و ما منابع موردنیاز نه‌تنها ۲۰ میلیون یورو، بلکه به هر میزان که شهروندان ایرانی نیاز داشته باشند، تأمین می‌کنیم.»

این در حالی است که محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران به نیروهای سپاه و بسیج توصیه کرده که از تزریق واکسن‌های خارجی کرونا خودداری کنند و تاکید کرده که این نهاد در واکسیناسیون واکسن وارداتی مشارکت نخواهد کرد.