روحانی انتقاد به تعلل در خرید واکسن را «تبلیغات ناروا» خواند

دولت ایران می‌گوید به ‌دنبال ساخت واکسن داخلی است اما هم‌زمان، برای خرید واکسن تلاش می‌کند

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا- تصویر از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

حسن روحانی، رییس‌‌جمهور ایران، می‌گوید دولت از سال ۱۳۹۷ خواسته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی‌بر خنثی و بی‌اثر کردن تحریم‌‌ها را پیگیری کرده و لحظه‌به‌لحظه به‌دنبال این کار است.

روحانی شنبه ششم دی‌ماه، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به صحبت‌های اخیر خامنه‌ای، «بی‌اثر کردن تحریم‌ها» را اقدامی دانست که دولت از سال ۱۳۹۷ پیگیری کرده است و گفت: «ما لحظه‌به‌لحظه به‌دنبال این کار هستیم. هر لحظه که پولی وارد کشور و کالایی صادر می‌شود، بدانید ساعت‌ها برای این کار جنگیده شده است.»

پس از توافق ایران با کشورهای گروه ۱+۵ و اجرایی‌ شدن برجام در سال ۹۴، بسیاری از تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو یا تعلیق شده بود، اما از سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های آن کشورعلیه ایران بازگشت و موارد دیگری هم به آن افزوده شد. علی خامنه‌ای حدود ۱۰ روز پیش در دیدار با اعضای هیات‌دولت گفته بود: «بیش از آن‌که به فکر رفع تحریم باشیم، بر خنثی‌کردن آن تمرکز کنیم.»

رییس‌جمهور ایران با تشریح دلایل تأخیر ایران در خرید واکسن، آن را به تحریم‌ها و «مشکلاتی که آمریکایی‌ها برای انتقال ارز ایجاد کردند» مرتبط دانست و گفت: «نه‌تنها در واکسن، دارو و مواد غذایی، بلکه موردی را پیدا نمی‌کنید که بخواهیم چیزی را از خارج بخریم و خباثت و رذالت آمریکا را مشاهده نکنید.»

حسن روحانی تحریم‌ها را مشکلی دانست که «نه فقط برای واکسن، برای هر داروی و هر چیزی که می‌خواهد وارد شود» وجود دارد و افزود: «ما از این مشکل عبور می‌کنیم. ما روزانه و کیس‌به‌کیس از این مشکل عبور می‌کنیم و تحریم‌ها را، هم در صادرات و هم در واردات بی‌اثر می‌کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی از این‌که بعد ۱۰ ماه مقابله با همه‌گیری کرونا به گفته او «امروز در کشور منطقه قرمز نداریم، منطقه نارنجی هم تقریبا نداریم و مناطقی که داریم، زرد هستند»، ابراز خوشحالی کرد. او با تاکید بر تلاش برای حفظ شرایط فعلی، ابراز امیدواری کرد که مراسم شب یلدا تاثیری بر این روند نگذاشته باشد.

رییس‌‌جمهور ایران با تاکید بر اینکه «از همان روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما واکسن بود»، انتقاد رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از تعلل ایران برای خرید واکسن کرونا را «دروغ و تحریف» و «تبلیغات نادرست و ناروا» دانست و گفت: «رسانه‌های ضد ایرانی هر روز بهانه‌ای پیدا کرده و خیلی هم پررو هستند و بر آن بهانه‌شان تمرکز می‌کنند و موج‌سواری می‌کنند.»  

روحانی تاکید کرد: «ایران به دنبال ساخت واکسن داخلی است و بر آن تاکید می‌کند، اما هم‌زمان هم برای خرید واکسن تلاش کردیم.»

او اعلام کرد که به‌جز واکسن کوواکس، هر جای دیگری هم که «واکسن مورد اعتماد»ی داشته باشد که وزارت بهداشت آن را تایید کند، می‌خریم، اما تاکید کرد «حاضر نیستم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیر معتبر را بگذرانند.» او افزود: «هرکجا شرکت معتبر و واکسن معتبر باشد، ما هم وسیله حمل‌ونقل و هم وسیله نگهداری آن را داریم. حال این واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه، ۱۰ درجه یا زیر ۸۰ درجه باشد.» 

اشاره روحانی به واکسن کرونای شرکت فایزر است که باید در دمای زیر منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و بعضی مسئولان وزارت بهداشت ایران از نبود امکانات لازم برای نگهداری این واکسن در کشور خبر داده بودند. 

رییس‌‌جمهور در سخنان خود با اشاره به گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در اروپا، از مردم ایران خواهش کرد که نگذارند ویروس جهش‌یافته وارد کشور شود و افزود: «سه یا شش ماه دیگر کمتر یا بیشتر، حتما به واکسن با کیفیت داخلی و خارجی می‌رسیم و این ویروس مهار می‌شود.»