محل نگهداری سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا فاش شد

نشر تصادفی یک گزارش ناتو برای شهروندان بلژیک و هلند دردسر آفرید

AFP/US NAVY

مکان مخفی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در اروپا نگهداری می‌شوند به طور تصادفی در گزارش یکی از کمیته‌های ناتو فاش شد.

در این گزارش به محل نگهداری حدود ۱۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکا اشاره شده است.

در بخشی از این گزارش که روزنامه بلژیکی «دی مورگن» به آن دست یافته، آمده است که «این بمب‌ها در شش پایگاه آمریکایی و اروپایی نگهداری می‌شوند - پایگاه کلاینه بروگل در بلژیک، بوشل در آلمان، آویانو و گدی-توره در ایتالیا، ولکل در هلند، و انجرلیک در ترکیه.»

این اطلاعات در نسخه اولیه گزارشی که در ماه آوریل توسط کمیته دفاع و امنیت در مجمع پارلمانی ناتو منتشر شد فاش گردید. این گزارش تحت عنوان «عصری جدید برای بازدارندگی هسته‌ای؟ مدرن‌سازی، کنترل تسلیحات و نیروهای هسته‌ای متحد» منتشر شد.

اما این اطلاعات از نسخه نهایی گزارش فوق که هفته گذشته منتشر شد حذف شده است.

در نسخه جدید این گزارش در عوض به هواپیماهایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اشاره شده است. طبق این گزارش متحدین اروپایی‌ای که اغلب گفته می‌شود از این هواپیماها استفاده می‌کنند عبارتند از بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه.»

یکی از مقامات ناتو به واشنگتن پست گفته است این گزارش سند رسمی ناتو نبوده و توسط مجمع پارلمانی آن نوشته شده است. او همچنین گفته است «ما در مورد جزئیات توان و آرایش هسته‌ای ناتو اظهار نظر نمی‌کنیم.»

اگرچه نگهداری سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا مدت‌هاست به عنوان یک راز آشکار تلقی می‌شود رسانه‌های این قاره می‌گویند این گزارش سندی است که وجود این سلاح‌ها را تأیید می‌کند.

روزنامه «دی مورگن» در سرتیتر اخبار خود نوشت «بلاخره مشخص شد: آمریکا در بلژیک سلاح هسته‌ای دارد.»

کانال خبری RTL News  هلند نیز اعلام کرد «ناتو بدترین راز هلند را فاش کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان