ترامپ: «از ایران چشم برنخواهم داشت»

AFP

دونالد ترامپ پنجم فوریه مصادف با ۱۸ بهمن دومین گزارش سالانه کنگره خود را ارائه کرد. این، اولین سخنرانی وی پس از پیروزی دموکراتها به عنوان اکثریت در کنگره است و از این جهت حائز اهمیت. وی اولین بار یک ماه پس از ورودش به کاخ سفید در کنگره سخنرانی کرد و سال گذشته اولین گزارش سالانه اش را ارائه داد.

مراسم این گزارش سالانه، ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا در ساختمان کنگره در واشنگتن و برای نمایندگان سنا و کنگره برگزار می شود و علاوه بر پخش زنده این برنامه، مهمانان ویژه ای از مردم عادی به طور هدفمند دعوت می شوند تا تاییدی بر محور موضوعات مورد سخنرانی رئیس جمهور باشند. احمد باطبی فعال سیاسی مقیم واشنگتن پس از انتشار عکسش با مایک پنس و انتقادات وارده به او ادعا کرد که با معاون اول رئیس جمهور در خلال این مراسم ملاقات کرده و مهمان بانوی اول آمریکا بوده است. گفتنی است آمدنیوز طی خبری این ادعا را رد کرد.  

در میانه درگیری های بین دولت و کنگره بر سر تامین بودجه دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک که منجر به تعطیلی یک ماهه دولت شد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود که تا بازگشایی مجدد دولت مراسم گزارش سالانه کنگره برگزار نخواهد شد. بسیاری معتقدند که همین دلیل باعث پس کشیدن موقتی ترامپ از این موضوع و بازگشایی مجدد دولت شد.

دانولد ترامپ که مخالف سرسخت برجام بوده و در حین سخنرانی اش از خروج از برجام که به گفته او توافقی «بسیار بد» در دولت اوباما بود، ابراز خرسندی کرد: «من همچنین تحریم های تازه ای را بر نهادها و افراد حامی برنامه موشک های بالستیک ایران اعمال کرده ام و اتحاد شکست ناپذیر ما با کشور اسرائیل را مورد تایید دوباره قرار دادم».

وی در ادامه با کنایه به برخورد دولت اوباما در برخورد با جنبش سبز ایران افزود: «زمانی که مردم ایران علیه جنایات دیکتاتوری فاسدشان برخاستند، من ساکت نماندم. آمریکا در مبارزه شجاعانه مردم ایران برای آزادی در کنارشان می ایستد».

ترامپ با ابراز خرسندی از تغییر مکان سفارت آمریکا در اسرائیل به اورشلیم گفت: «از رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و ملت یهود را تهدید به قتل عام می‌کند چشم بر نخواهم برداشت.» وی ادامه داد: «برای آن که مطمئن شویم این دیکتاتوری فاسد هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، من ایالات متحده را از توافق هسته‌‌ای با ایران خارج کردم».