دانشمندان: هشت‌پا از سر لجبازی به ماهی‌ها مشت می‌زند

با پیوستن شرکای متعدد در شکار، شبکه پیچیده‌ای ایجاد می‌شود که تعادل سود و سرمایه را به هم می‌زند

 هشت‌پاها و ماهی‌ها به این معروف‌اند که باهم شکار می‌کنند - TARIK TINAZAY / AFP

محققان می‌گویند هشت‌پاها و ماهی‌ها برای صید طعمه با یکدیگر همکاری می‌کنند اما آن‌ها همیشه هم با هم کنار نمی‌آیند. به نظر می رسد سرپایان (سرپاوَران: رده‌ای از جانوران شاخه نرم‌تنان) شاخک‌دار ممکن است یک مقدار عصبانی شوند و به صورت تصادفی به شرکای شکار خود ضربه بزنند، گاهی از سر لجبازی. دانشمندانی که روی تعامل بین هشت‌پاها و چندین گونه از ماهی‌های دریای سرخ کار می‌کردند، این رفتار از روی کله‌شقی هشت‌پا را با دوربین خود ثبت کرده‌اند.

فیلمی که ادواردو سامپایو پژوهشگر در دانشگاه لیسبون پرتغال ثبت کرده است، چندین هشت‌پا را نشان می‌دهد که به ماهی‌هایی که خوش و خرّم در اطراف آن‌ها در حال شنا هستند ضربه می‌زنند. آقای سامپایو می‌گوید: «هشت‌پاها و ماهی‌ها به این شناخته می‌شوند که باهم شکار می‌کنند و از خواص مورفولوژیک (ریخت‌شناسی) و شیوه‌های شکار یکدیگر سود می‌برند. با پیوستن شرکای متعدد، شبکه پیچیده‌ای ایجاد می‌شود که تعادل سود و سرمایه را به هم می‌زند و این مساله باعث به وجود آمدن سازوکارهای کنترلی در شرکا می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشت‌پا با مشت و ضربه زدن می‌تواند گاهی با منحرف کردن ماهی از مسیر خود برای دستیابی به شکار، به این هدف دست پیدا کند. اصولا هشت‌پاها می‌خواهند قبل از ماهی‌هایی که شانس شکار یک طعمه را دارند به آن طعمه برسند.

«اما در پاره‌ای موارد، برای این رفتار یعنی ضربه زدن، دلیل و توضیح و تبیین واضحی وجود ندارد و تنها می‌توان آن را با این توضیح که این یک رفتار لجوجانه و از روی لجبازی است توضیح داد.» آقای سامپایو می‌گوید: «ما موقعیت‌های مختلفی را که در آن‌ها این عمل مشت‌زنی یا ضربه زدن اتفاق می‌افتد (به بیان دیگر حرکت انفجاری هدایت‌شده بازوها) شناسایی کردیم. شامل موقعیت‌هایی که در آن‌ها هدف از چنین کاری دسترسی به منفعت و سود فوری است. اما خیلی جالب است که در موقعیت‌های دیگری اصولا پای هیچ منفعت و سود آنی در کار نیست.

این تحقیق در نشریه اکولوژی منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی