پلیس تهران: سارق‌ها را با گلوله می‌زنیم

پلیس علی‌رغم انتقادات همچنان سطح خشونت را افزایش می‌دهد

روز گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارشی پخش کرد که در آن پلیس به سارقان هشدار داد که از این به بعد سارقان را با گلوله می‌زنیم.

در این گزارش که در مورد سارقان خودرو و موبایل بود، تلویزیون جمهوری اسلامی شلیک پلیس به دو نفر که در گزارش سارق معرفی شدند را به تصویر کشید.

در بخش دیگری از گزارش نیز محل اصابت گلوله‌های شلیک شده به اتومبیل سارقانی دیگر را نشان داد و یکی از فرماندهان پلیس در برابر دوربین  گفت که این بار گلوله‌ها را به اتومبیل شلیک کردیم، اما دفعه بعد به خود این افراد می‌زنیم.

خبرنگار که پیش‌تر نیز گزارش‌های تمجید‌آمیز از خشونت و بدرفتاری پلیس ایران را گزارش کرده است، در این مصاحبه نیز سعی کرد تا در گفتگو با مردم نشان دهد که برخورد شدید خشونت‌آمیز با سارقان و تیراندازی به آنها، یک خواست عمومی است.

در ماه‌های گذشته وم با انتشار تصاویری از خشونت پلیس ایران با متهمانی و گرداندن آن‌ها در خیابان منتشر شده بود که واکنش منفی عمومی را برانگیخت.

علاوه بر افرادی که به جرایم عمومی متهم هستند، پلیس به دلیل اعمال خشونت علیه زنان، افراد معترض و مردم عادی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی هنگام تعقیب از سوی پلیس، با شلیک گلوله کشته می‌شود. همچنین، انتشار ویدئویی از مهرداد سپهری در مشهد منتشر شد که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و درحالی‌که دستانش به یک تیر چراغ برق با دستبند بسته شده است، توسط شوکر و اسپری فلفل مورد ضرب و شتم مأموران قرار می‌گیرد. او در حین انتقال به زندان به دلیل خشونت وارده از سوی پلیس، کشته شد.

بسیاری از کنشگران اجتماعی و جامعه شناسان معتقدند که افزایش سرقت در کشور به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی است. در همین رابطه، علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در تیرماه سال جاری گفت بود که به دلیل شرایط بد اقتصادی، تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شده است. او تأکید کرده بود که بیش از ۵۰ درصد بازداشت‌شدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده‌اند که این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تأثیر از شرایط روز نیست.

پیش از آن نیز محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، عوامل افزایش سرقت را ناشی از شرایط اقتصادی حاکم، بیکاری و نیز تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها عنوان کرده بود.