فرشته کوهستانی از فعالان حقوق زن افغانستان ترور شد

ترور خانم کوهستانی در افغانستان با واکنش‌های‌ تند در این کشور مواجه شده است

خانم کوهستانی دو هفته پیش در صفحه فیس‌بوکش نوشته بود که جانش در خطر است- عکس از طلوع نیوز

در ادامه‌ای قتل‌های هدفمند در افغانستان این‌بار فرشته کوهستانی فعال مدنی و مدافع حقوق زنان را در زادگاه‌اش استان کاپیسا ترور کردند. 

شامگاه پنجشنبه، ۴دی، فرشته کوهستانی فعال حقوق زنان و برادرش از سوی مردان موتورسیکلت‌سوار در روستای «دهنو» حصه اول استان کاپیسا مورد تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه بانو کوهستانی جان باخت و برادرش زخمی شد. 

وزارت کشور افغانستان ترور بانو فرشته کوهستانی را تایید کرد و گفت که در این حادثه بانو فرشته کشته شد اما برادرش زخم برداشته است. 

این فعال حقوق زن در افغانستان دو هفته پیش در صفحه فیس‌بوکش نوشته بود که جانش در خطر است و باید نهادی امنیتی متوجه این هشدارهایش باشد: «دیر زمان می‌شود که روزگار خوشی ندارم. زندگی به کامم تلخ گشته و لحظاتم را با ترس و اصظراب سپری می‌کنم. چندین بار از وزارت داخله شخص وزیر، از رئیس مبارزه با جرایم، از رئیس تحقیقات جنایی و از رئیس امنیت ملی خواهش کردم که سخت زیر تهدید هستم. توجه کنید اما بی‌اعتنایی نمودند. من جوان ترس و اصضطراب نیستم، ترس من از آینده خانواده و همکارانم است که بعد من بی‌سرنوشت می‌مانند و دراین خرابکده چه خواهد کرد.» 

به گفته بانو کوهستانی در این پیام او به نهادهای امنیتی این کشور هشدار داده بود: «خواهش می‌کنم موضوع من را جدی بگیرید در غیر آن عواقب بد و خونم بر گردن همان‌هایی است که با این که می‌دانند زیر تهدید هستم بازهم توجه نمی‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترور این بانوی فعال حقوق زنان در افغانستان با واکنش‌های‌ تند در این کشور مواجه شده است. 

فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره‌کننده افغانی با طالبان در واکنش به کشته شدن این بانو نوشت: «مسؤولین بی‌کفایت امنیتی، آیا خانواده‌های شما در کابل زندگی می‌کنند، اگر نه، چرا، به دیگران می‌پسندید و به خود نه. شما در یک شبانه‌روز چند ساعت برای بهبود امنیت مردم صرف می‌کنید. تروریست‌ها کار خود را خوب انجام می‌دهند. شما در برابر آن‌ها چه کرده‌اید؟» 

زلمی نوری، عضو مجلس نمایندگان این کشور نیز نوشت: «دشمان مردم افغانستان بار دیگر جنایت خلق کردند و یکی از خوشنام‌ترین مبارزین مدنی و عدالتخواه (فرشته کوهستانی) را ناجوانمردانه ترور کردند.» 

مسؤولین استان کاپیسا نیز قتل بانو کوهستانی را محکوم کردند و گفتند: «فرشته کوهستانی از زنان مبارز و فعالان مدنی کشور بود که همواره در راستای دادخواهی برای حقوق زنان و مبارزات مدنی تلاش می‌کرد که متاسفانه شامگاه امروز از سوی افراد ناشناس ترور شد.» 

مسؤولین این استان برای دستگیری عاملین این حادثه تاکید کردند: «به نهادهای امنیتی دستور داده شده است تا قضیه را به صورت همه‌جانبه بررسی کنند و هرچه سریع‌تر تروریست‌ها را دستگیر و به دست قانون بسپارند.»