پاسخ نانسی پلوسی به تهدید ترامپ برای وتوی بسته کمکی کووید 

آقای ترامپ خواسته تا مبلغ این کمک‌ها به ماهیانه دو هزار دلار برای هر شهروند افزایش یابد

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا- ANNA MONEYMAKER / POOL / AFP

به دنبال اظهارات روز سه‌شنبه دونالد ترامپ مبنی بر این که کمک‌هزینه قربانیان اقتصادی کووید باید افزایش یابد تا او بودجه پیشنهادی کنگره را امضا کند، نانسی پلوسی رهبر مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهور خواست تا اعضای حزب جمهوری‌خواه را متقاعد کند مبلغ این کمک‌ها از ماهیانه ۶۰۰ دلار به دو هزار دلار افزایش یابد.

روز سه‌شنبه، آقای ترامپ در ویدیویی که در توییتر به اشتراک گذاشت کنگره را به دلیل کمک‌هزینه ماهیانه ۶۰۰ دلاری برای شهروندانی که عایدات سالیانه‌شان کمتر از ۷۵ هزار دلار است به باد انتقاد گرفت. این نخستین لایحه کمک به قربانیان اقتصادی کووید از بهار امسال تاکنون است.

آقای ترامپ خواسته است تا مبلغ این کمک‌ها به ماهیانه دو هزار دلار برای هر شهروند افزایش یابد و این که تا زمانی که او از محتوای این لایحه رضایت نداشته باشد آن را امضا نخواهد کرد. اگر آقای ترامپ تا روز دوشنبه این لایحه را امضا نکند، دولت تعطیل خواهد شد. 

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در این ویدیو با شکایت از این که تصویب این لایحه در کنگره «بی‌نهایت» طول کشیده است، محتوای آن را «شرم‌آور» توصیف کرد. این لایحه روز یکشنبه پس از تمدید مدت مذاکرات سرانجام مورد توافق اعضای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرار گرفت و به تصویب کنگره رسید.

نانسی پلوسی در توییتر نوشت: آقای ترامپ، این لایحه را امضا کنید و دولت را باز نگاه دارید! از مک کانل و مک کارتی بخواهید با با رضایت همه جانبه دموکراتیک برای پرداخت مستقیم ماهیانه دو هزار دلار (به شهروندان بیکار)  موافقت کنند! این می تواند تا ظهر یک روز مانده به کریسمس انجام شود!

آقای ترامپ در این ویدیو در اشاره به ادعاهای بی‌اساسش در مورد این که در انتخابات ۳ نوامبر پیروز شده، می‌افزاید: «یا یک لایحه مناسب برای من بفرستید یا دستگاه رهبری آتی باید یک بسته کمک‌هزینه کووید را به مردم تحویل دهد و شاید دستگاه رهبری بعدی من باشم و آن را به سرانجام برسانم.»

خانم پلوسی روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات آقای ترامپ  نوشت: « آقای ترامپ، این لایحه را امضا کنید و دولت را باز نگاه دارید! از مک کانل و مک کارتی بخواهید با با رضایت همه‌جانبه دموکراتیک برای پرداخت مستقیم ماهیانه دو هزار دلار (به شهروندان بیکار) موافقت کنند!»

او افزود: «این می‌تواند تا ظهر یک روز مانده به کریسمس انجام شود!»

خانم پلوسی به دنبال آن در توییت دیگری در روز چهارشنبه نوشت: «سرانجام رئیس جمهور با (افزایش کمک‌هزینه‌ها) به دو هزار دلار موافقت کرد.

دموکرات‌ها آماده اند تا در هفته جاری این نکته را به اتفاق آرا در کنگره مطرح کنند. بیایید این کار را انجام دهیم!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان درصدد برخواهند آمد روز پنجشنبه پرداخت کمک‌هزینه‌ها را با استفاده از روند اتفاق آرا از تصویب بگذرانند. برأساس این روند، افزایش پرداخت دو هزار دلاری به طور خودکار از تصویب خواهد گذشت، مگر آن که یکی از قانونگذاران در کلام با آن مخالفت کند.

نشریه دیلی‌میل می‌نویسد هرچند برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه با افزایش پرداخت‌های مستقیم مخالفند، اما برای مسدود کردن تصویب آن از سوی مجلس نمایندگان باید در کلام با تقاضای رئیس جمهور مخالفت کنند.

اما برای گنجانده شدن رقم جدید پرداخت‌ها سنای آمریکا نیز باید با این افزایش پرداخت موافقت کند.

هرچند تلاش سناتورهای هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر تصویب کمک‌هزینه‌هایی برابر با ۱۲۰۰ دلار در ماه بود اما سرانجام سنا تنها روی مبلغ ماهیانه ۶۰۰ دلار برای هر شهروند بیکارشده در همه‌گیری کرونا توافق کرد. 

لیندزی گراهام، یکی از پرنفوذترین سناتورهای جمهوری‌خواه در ابتدا گفت با پیشنهاد روز سه‌شنبه آقای ترامپ مخالف است اما کمی بعد تغییر عقیده داد و در توییتی نوشت: «از این که پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان از نظر رئیس‌جمهور (ترامپ) برای افزایش کمک‌هزینه‌ها به دو هزار دلار برای هر فرد حمایت کرده خوشوقتم.»

او افزود: «مردم آمریکا رنج می‌کشند و در دریافت کمک مستحق‌اند. می‌دانم هر دو حزب با این نظریه موافقند.» آقای گراهام در ادامه نوشت: «بیایید جلوتر برویم.»

هنوز هیچ‌گونه اظهارنظری از طرف میچ مک دانل، رهبر اکثریت در سنا و کوین مک کارتی، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان نشده است.

ایندیپندنت با تماس با دفترهای آقایان مک کانل و مک کارتی نظر آن‌ها را جویا شده است

© The Independent