چگونه مسیر هدیه‌ دادن بابانوئل را در عید کریسمس دنبال کنیم

به لطف تارنمای رهگیری بابانوئل موسوم به «نوراد» می‌توانید به صورت زنده با او همراه شوید

نوراد هر سال کریسمس به دقت مراقب رادارهاست تا نشانه‌های آغاز سفر بابانوئل از قطب شمال را ببیند-KENA BETANCUR / AFP

بابانوئل به زودی آماده می‌شود سوار بر سورتمه‌اش هدیه‌های میلیون‌ها بچه را به دستشان برساند و حالا می‌شود به صورت زنده با او همسفر شد. 

به لطف تارنمای رهگیری بابانوئل موسوم به «نوراد»، بچه‌ها (و بزرگ‌ترها) می‌توانند مسیر حماسی ۵۱۰ میلیون کیلومتری پدر کریسمس را در روز عید کریسمس دنبال کنند. 

وظیفه نوراد (فرهاندهی دفاعی هوافضای آمریکای شمالی) در باقی سال نظارت بر امور هوافضا برای جلوگیری از حمله اتمی احتمالی است، اما در فصل تعطیلات ردیاب خود را در اختیار همه کسانی قرار می‌دهد که می‌خواهند مسیر هدیه‌شان را دنبال کنند. 

روز عید کریسمس این‌جا را کلیک کنید تا شاهد شروع سفر بابانوئل از قطب شمال درست پیش از ساعت ۱۱ صبح به وقت گرینویچ باشید. بابانوئل سپس به سوی اولین ایستگاهش یعنی جمهوری کیریباتی در قلب اقیانوس آرام می‌رود. 

وقتی اولین محموله هدیه‌ها را تحویل داد با سورتمه‌اش به نیوزیلند پرواز می‌کند، سپس به استرالیا، آسیا و آفریقا می‌رود و نیمه‌شب به بریتانیا می‌رسد. 

پس از آن که از دودکش ۲۹ میلیون خانه بریتانیایی پایین رفت، گوزن‌هایش را از روی اقیانوس اطلس به سمت کانادا پرواز می‌دهد، سپس به ایالات متحده و مکزیک می‌رسد و سفر هیجان‌انگیزش را در آمریکای جنوبی به پایان می‌برد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌خود نیست که کلوچه گوشت و یک لیوان برندی پشت در برای سن‌نیک پیر و خندان‌مان می‌گذاریم، چون طفلکی در هر دقیقه به ۳۹۰ هزار خانه سر می‌زند یعنی ۶.۴۲۴ خانه در هر ثانیه. 

اما نوراد چگونه این طور دقیق رد بابانوئل را می‌گیرد؟ 

به گفته تارنمایشان «نوراد هر سال کریسمس به دقت مراقب رادارهاست تا نشانه‌های آغاز سفر بابانوئل از قطب شمال را ببیند. 

لحظه‌ای که رادار نشان داد بابانوئل به راه افتاده با استفاده از همان ماهواره که خطر حمله موشکی به آمریکای شمالی را اعلام می‌کند، مشغول ردگیری‌اش می‌شویم. 

بابانوئل از هر هواپیمای جنگنده‌ای سریع‌تر پرواز می‌کند (در واقع سرعتش را کم می‌کند تا ما بتوانیم همراهش شویم). با این حال این سامانه‌ها در کنار هم می‌توانند تصویر پیوسته و خوبی از موقعیت مکانی‌اش به ما بدهند.» 

ردیاب بابانوئل نوراد ۶۵ سال است که این کار را می‌کند و ظاهراً در عید کریسمس سال ۱۹۵۵ به راه افتاده است. آن سال سرهنگ هری شوپ در مرکز فرماندهی دفاع هوایی قاره‌ای (کوناد) در کلورادو اسپرینگز ایالات متحده تماسی تلفنی دریافت کرد. 

در کمال تعجب سرهنگ، کودکی پشت این خط تلفن فوق سری بود که تبلیغ «شهر اسباب‌بازی بابانوئل» فروشگاه زنجیره‌ای سیرز را در روزنامه دیده بود و در آن شماره قبلی کوناد-نوراد به اشتباه چاپ شده بود. 

سرهنگ شوپ آن شب چندین تماس تلفنی دیگر هم از کودکان دیگری دریافت کرد که همگی می‌خواستند بدانند بابانوئل کجاست. بدین ترتیب او و همکارانش تصمیم گرفتند به بچه‌ها بگویند بابانوئل دقیقاً کجاها می‌رود. 

این شد که رسم ردیابی بابانوئل پایه‌گذاری شد که بعدها نوراد آن را ادامه داد. 

امروزه محبوب‌ترین راه تماشای مسیر بابانوئل تارنمای نوراد است. هر سال بیش از ۹ میلیون نفر این مسیر را دنبال می‌کنند و این نهاد هر سال کریسمس به کمک ارتش کوچکی از داوطلبان این ردیاب را راه‌اندازی می‌کند. 

این تارنما برای سرگرمی کودکان هیجان‌زده بازی‌های مخصوص جشن کریسمس، موسیقی کریسمس و اطلاعاتی درباره داستان بابانوئل نیز دارد. 

گوگل نیز در سال ۲۰۰۴ ردیاب بابانوئلش را به راه انداخت که امکان دنبال کردن پدر کریسمس را برای کاربران فراهم می‌کند. این تارنما نیز اطلاعات جالبی درباره برخی هدیه‌هایی دارد که بابانوئل تاکنون به دست صاحبان‌شان رسانده است. همچنین هرجا که می‌رسد، وضعیت آب و هوای آن‌جا و فاصله‌اش را تا خانه‌ شما نشان می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی