جمهو‌ری‌خواهان آرای الکترال را به چالش می‌کشند

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، علنا جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب پذیرفته است

دونالد ترامپ از تلاش‌هایی که برای به چالش‌کشیدن نتیجه انتخابات در جریان است، حمایت می‌کند - Laura Buckman / AFP

تعداد زیادی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در تضاد با رهبری این حزب، از چالشی که علیه تایید رای کالج الکترال برای ششم ژانویه درجریان است، حمایت کرده‌اند.

دست‌کم بیست عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، با امضای نامه‌ای خطاب به رهبری و دبیران چند کمیته کنگره، خواستار رسیدگی به آنچه در این نامه «تقلب انتخاباتی» توصیف شده است، شدند.

در این نامه آمده است: «انتخابات ریاست جمهوری، موضوع چندین دادخواست قانونی بوده است که در آن تقلب در آراء، رای غیرقانونی و ربودن انتخابات مطرح شده است که احتمالا یا قطعا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱، موضوع اصلی مناظره کنگره درباره پذیرش یا عدم پذیرش رای کالج الکترال در ایالات مختلف خواهد بود.» تاکنون کارزار ترامپ در چندین نزاع قانونی که نتیجه انتخابات را به چالش می‌کشید، باخته است.

رهبری حزب جمهوری‌خواه، درصدد بوده است موج درخواست اعضایی را که در تلاش به چالش کشیدن نتیجه انتخابات هستند، بخواباند تا حزب بتواند در دوران پسا‌ترامپ، راه آینده خود را بیابد. جان تیوُن، دومین سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته است: «آنچه باید بیاد داشته باشید این است، این موضوع به جایی نخواهد رسید و درست مثل یک سگ تیرخورده به زمین خواهد افتاد.» آقای ترامپ در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: «جان تیون راینو ( در دنیای سیاست ایالات متحده به یک عضو کنگره که در ظاهر به عنوان جمهوری‌خواه انتخاب شده اما در عمل سیاست‌های دموکرات‌ها را اعمال می کند «راینو» اطلاق می شود که مخفف عبارت «تنها به ظاهر جمهوری‌خواه» است)، پادوی میچ(مک کانل)، باید بگذارد جریانات راه خود را طی کنند. ایالت داکوتای جنوبی، از ضعف خوشش نمی‌آید. او در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۲، کرسی خود را از دست خواهد داد. کار سیاسی‌اش تمام شده است!!!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری که کارشناسان ایمنی انتخابات آن را  منصفانه و آزاد توصیف کردند، مدیسون کاتوُرن، یکی دیگر از اعضای جدید کنگره از ایالت کارولینای شمالی گفته است «هزینه چالش مقدماتی» علیه هر عضو جمهوری‌خواهی که خواهان «انتخابات منصفانه و آزاد» نباشد را خواهد پرداخت.  

مشکل چالش نتایج انتخابات در کنگره این است که عملی‌شدن بحث و رای‌گیری در کنگره پیرامون انتخابات، مستلزم امضای یک سناتور است. تنها سناتوری که ممکن است امضایش را پای چنین درخواستی بگذارد، سناتور منتخب، تامی تابرویل از ایالت آلاباما است که قرار است در روز سوم ژانویه، تنها سه روز پیش از تصویب رای کالج الکترال از سوی کنگره، سوگند یاد کند. از آنجایی که حزب دموکرات، صاحب اکثریت در کنگره است، حمایت آقای تابرویل تنها امکانی است که بحث در مورد این مسئله را فراهم خواهد کرد.  

رئیس جمهور ترامپ از تلاش‌هایی که برای به چالش‌کشیدن نتیجه انتخابات در جریان است حمایت کرده است. گفته می‌شود او علیه هر کس که با ادعاهای شگفت‌انگیزش در مورد تئوری توطئه موافقت نکند، دشمن می‌شود. شبکه «اکسیوس» می‌گوید از دید آقای ترامپ، حضور مایک پنس، معاون آقای ترامپ در صدر اجلاس سنا، در جریان تایید نتیجه انتخابات یک خیانت بزرگ خواهد بود.

تد باد، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه  کنگره در یک بیانیه گفته است: «میلیون‌ها آمریکایی بر این باورند که انتخابات منصفانه نبوده است. این آمریکایی‌های وطن‌پرست، مورد استهزای نخبگان در ایالات ساحلی، مقامات فدرال و حتی کنگره قرار گرفته‌اند. به آنها گفته شده است بنشینند و ساکت شوند. مردم آمریکا هرگز چنین کاری نمی‌کنند و من هم نخواهم کرد.»

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، با بیش از ۷۰ رای کالج الکترال و بیش از ۷ میلیون رایِ بیشتر از شهروندان آمریکا در انتخابات پیروز شده است.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، علنا جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب پذیرفته است و جمهوری‌خواهان را ترغیب کرده نتایج انتخابات را قبول کنند؛ زیرا به چالش‌کشیدن آن، جمهوری‌خواهان در سنا را وادار به مخالفت با آن کرده که در نتیجه آن به‌نظر می رسد آخرین شانس آقای ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از میان رفته است.

© The Independent