حمایت ۱۵۰ نماینده دموکرات از بازگشت بایدن به برجام

نمایندگان با امضای نامه‌ای بر بازگشت ایران به تعهدات خود تاکید کردند

تعداد امضاکنندگان نامه از ۱۴۶ نفر فراتر رفته و امکان مسدود کردن حق وتوی بایدن وجود ندارد، تصویر آرشیوی - CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

نامه ای که از برنامه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، برای ورود مجدد به توافق اتمی ایران بدون هیچ شرط جدیدی پشتیبانی می‌کند، امضای ۱۵۰ نماینده دموکرات مجلس این کشور را گرفت و با این تعداد آرا، راه اقدام کنگره برای جلوگیری از بازگشت به برجام بسیار دشوار شد.

دلایل حامیان این نامه در تناقض با اصرار گروه لابی اسرائیل (آیپک) و سایر افراد راست میانه طرفدار اسرائیل است که خواستار عدم بازگشت بایدن به برجام هستند..

این گروه‌ها می‌گویند که اگر بایدن قرارداد جدیدی را درنظر ندارد، قبل از پیوستن به پیمان سال ۲۰۱۵، دست‌کم درباره اجزای توافق دوباره مذاکره کند.

برجام تحریم‌های ایران را در ازای محدودیت‌هایی که توسط ناظران خارجی برای برنامه هسته‌ای این کشور وارد می‌شود، تخفیف داد.

در این نامه که روز چهارشنبه مرحله جمع‌آوری امضاهای آن به پایان رسید و قرار است برای بایدن ارسال شود، آمده است: «ما تصمیم شما مبنی بازگشت ایران به تعهداتش در توافق اتمی، بازگشت آمریکا به این توافق و مذاکرات بعدی را با قدرت تایید می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته اورشلیم‌پست، تاثیر نامه آن است که بایدن، که در زمان مذاکره این توافق‌نامه توسط ایالات متحده و دیگران، معاون رئیس‌جمهور اوباما بود، اطمینان یابد که می‌تواند بدون ترس از فشار مجدد به توافق‌نامه بپیوندد. تعداد امضاکنندگان این نامه از ۱۴۶ نفر فراتر رفته است. این رقم معادل دو سوم اکثریت است و با رسیدن به این تعداد امضا، مخالفان بازگشت آمریکا به برجام دیگر نمی‌توانند بر حق وتوی بایدن غلبه کنند.

بایدن می‌گوید که پس از بازگشت ایالات متحده به برجام قصد دارد درباره برخی بندهای این توافق، از جمله تاریخ محدود شدن محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران دوباره مذاکره کند. وی همچنین می‌خواهد درباره محدودیت‌های توسعه موشکی ایران و «ماجراجویانه بودن» آن در منطقه مذاکره کند ضمن اینکه نگرانی‌های ایران درباره اقدامات متحدان آمریکا را برطرف می‌کند.