سفر قاآنی به عراق در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی

اسماعیل قاآنی اواخر آبان نیز به عراق سفر کرده بود

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه - LEADER OFFICE / AFP

شبکه خبری العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در یک گزارش اختصاصی از سفر اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه که هویت آنها را مشخص نکرده است گزارش داد که قاآنی با برخی مقام‌های ارشد عراق در بغداد دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرده است.

به گفته منابع العالم، این سفر فرمانده نیروی قدس سپاه «رسمی و دوره‌ای» بوده و ارتباطی با تحولات اخير سفارت ایالات متحده و حملات راکتی سه روز پیش به منطقه سبز بغداد ندارد.

شامگاه یکشنبه دست‌کم سه راکت کاتیوشا در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد به زمین اصابت کرد، که تلفات جانی نداشت. منابع امنیتی عراقی گفته‌اند سفارت آمریکا هدف حمله بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست چه گروهی مسئول حمله بوده است. ارتش عراق آن را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده، اما آمریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن معرفی کرده است.

وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرد و گفت، جمهوری اسلامی «هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند.»

سفر قاآنی به عراق در حالی انجام می‌شود که با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس نگرانی‌ها از احتمال انجام حملاتی علیه آمریکا افزایش یافته است.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط ارتش آمریکا کشته شد. ایران در واکنش، یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکا را موشک‌باران کرد، اما آن حمله تلفات جانی نداشت.

اسماعیل قاآنی اواخر آبان نیز به عراق سفر کرده بود؛ سفری که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خواند، اما سفیر جمهوری اسلامی در بغداد بعدا آن را تایید کرد.