دولت ائتلافی اسرائیل سقوط کرد

اسرائیل فروردین ماه شاهد چهارمین انتخابات سراسری طی دو سال گذشته خواهد بود

بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز - JACK GUEZ, ODED BALILTY / AFP

دولت اسرائیل نیمه‌شب سه‌شنبه به وقت محلی نتوانست بودجه سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را در موعد مقرر تصویب کند، و ناچار به استعفا شد. حالا اسراییل باید فروردین آینده چهارمین انتخابات خود را در دو سال گذشته برگزار کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و شریک انتخاباتی سابقش بنی گانتز رهبر حزب «آبی و سفید» هر یک دیگری را بابت سقوط دولت ائتلافی هفت ماهه این کشور مقصر دانست.

آقای نتانیاهو گفت: «حزب آبی و سفید از توافق‌های بین دو طرف کنار کشید و ما را در طول بحران کرونا به انتخاباتی نالازم کشاند. ما نیازی به انتخابات نداریم و علیه آن رای دادیم...ولی بیمی هم از انتخابات ندارم، چون برنده خواهیم شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گانتز با اشاره به اتهامات فساد مالی علیه آقای نتاینیاهو گفت: «متاسفم که مشغله نخست وزیر محاکمه اوست و نه منافع عمومی، و حاضر است کل کشور را به بلاتکلیفی بکشاند، به جای آن که به فکر ثبات اقتصادی و احیای کشور باشد.»

پس از سه انتخابات بدون نتیجه قطعی و در حالی که اسرائیل درگیر اولین موج شیوع کرونا بود، آقای گانتز در ماه آوریل موافقت کرد به دولت آقای نتانیاهو بپیوندد، هرچند شعار انتخابی حزبش این بود که تا زمانی که نخست وزیر درگیر اتهام فساد مالی است با او متحد نخواهد شد.

بر اساس توافق دو طرف، قرار بود نخست وزیر بین رهبران دو حزب دست به دست شود، و آقای نتانیاهو بعد از هیجده ماه جایش را به آقای گانتز بدهد. تنها شرط لغو این توافق این بود که دو طرف پیش از نیمه‌شب سه‌شنبه بر سر بودجه به توافق نرسند – که چنین شد.

گیدئون سار، که حدود یک ماه پیش از حزب لیکود آقای نتانیاهو جدا شد، قصد دارد جای او را بگیرد. بر اساس نظرسنجی‌ها، او بخت بالایی برای تشکیل یک دولت ائتلافی سکولار، عمدتا با احزاب دست‌راستی تشکیل دهد.