کرونا؛ آمار تصاعدی مرگ‌ها و نبود واکسن رایگان 

همچنان اخبار ضد و نقیض‌ در خصوص رسیدن محموله واکسن جدید ادامه دارد

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسؤولیت توزیع واکسن را برعهده دارد- عکس از فرهاد صفری/ خبرگزاری مهر

آمار رسمی مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران همچنان به مرز ۲۰۰ نفر در روز نزدیک است و بیش از ۵۴ هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. 
سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین امروز سه‌شنبه، از شناسایی شش هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی شبانه‌روز گذشته خبر داد. 
با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۴۳ نفر رسیده است ولی همچنان خبری از رسیدن بار واکسن کرونا در ایران مخابره نمی‌شود. سخنگوی دولت نیز امروز اذعان داشت که برای تامین ارز واکسن کرونا مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی «موانع انتقال پول است» که با توجه به «قوانین تحریم و قواعد اف‌ای‌تی‌اف چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد.» 
روز گذشته هم علی مطهری، نماینده مجلس دهم گفت که ایران باید ۵۰ میلیون دلار برای دریافت واکسن «هشت میلیون ایرانی» به سازمان جهانی بهداشت پرداخت می‌کرد ولی چون در فهرست سیاه پولشویی قرار داشت، نتوانست پول را منتقل کند و «سهمیه ایران باطل شد». علی مطهری گفت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هفته گذشته که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور ایران از موافقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تمدید مهلت بررسی لوایح پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد تا امروز هیچ مقامی به این صراحت از تعلل حکومت در دسترسی ۸۰ میلیون جمعیت ایران به واکسن حرفی به میان نیاورده بود. 
ولی همچنان اخبار ضد و نقیض‌ در خصوص رسیدن محموله واکسن جدید ادامه دارد و در عین حال ستاد مقابله با کرونا در روزهای گذشته خبر از آغاز واکسیانسیون تولید ایران را از دی ماه داد. 
امروز هم رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» گفت که آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید ایران هنوز شروع نشده است و اواسط هفته آینده این مرحله آغاز خواهد شد. محمد مخبر همچنین اضافه کرد: «هنوز آزمایش انسانی این واکسن شروع نشده است و داوطلبان نیز انتخاب نشده‌اند.» 
او همچنین از ثبت نام داوطلبان تزریق واکسن ایرانی کرونا در سامانه ۴۰۳۰ خبر داده است. 
محمد مخبر درباره قیمت واکسن کرونای تولید ایران توضیح داد که «نه در قیمت و نه در توزیع دخالتی نمی‌کنیم» و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسؤولیت توزیع را برعهده دارد. 
او همچنین در مورد رایگان بودن تزریق واکسن گفت: «بخشی (از واکسن کرونا) را به شکل رایگان در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم تا مردم نیازمندی که نمی‌توانند تهیه کنند از آن محروم نباشند.» 
این در حالی است که تزریق واکسن در اکثر کشورهای دنیا رایگان انجام خواهد شد و دولت امارات نیز قصد دارد همه شهروندان و ساکنان سالمند خود را به صورت رایگان واکسینه کند.