موافقت با قانونی شدن ماری جوآنا در بریتانیا رو به افزایش است

سیاست گذاران به طور «قابل ملاحظه‌ای» از افکارعمومی عقب‌ترند

Adrian DENNIS / AFP

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد تعداد افرادی که موافق قانونی شدن ماری جوآنا هستند در بریتانیا دو برابر کسانی است که با آن مخالف هستند و شکاف میان افکارعمومی و قوانین مربوط به مواد مخدر بیشتر می‌شود.

چهل و هشت درصد از شرکت کننده‌های بریتانیایی به استفاده تفریحی از ماری جوآنا رأی مثبت داده‌اند که ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این درحالی است که نظرسنجی موئسسه تحقیقاتی «یوگاو» (YouGov) نشان می‌دهد تنها بیست و چهار درصد از مردم با آن مخالف هستند.

حمایت از مصرف پزشکی ماری جوآنا از این نیز بیشتر بوده است و ۷۷ درصد از شرکت کننده‌ها بر این باورند که باید آزاد باشد. به همین نسبت نیز گفته‌اند اگر شواهد علمی قوی‌تری در مورد فواید درمانی ماری جوآنا پیدا شود، از آن بهره‌مند خواهند شد.

سازمان موسوم به «گروه محافظه کار اصلاح سیاست‌های مربوط به مواد مخدر» (CDPRG) که این نظرسنجی را برگزار کرده می‌گوید یافته‌ها نشان می‌دهد میل مردم نسبت به رویکردی جدید پیرامون سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در بریتانیا به «وضوح رو به افزایش» است.

راب ویلسون، مدیرعامل این گروه و وزیر سابق محافظه کار جامعه مدنی بریتانیا می‌گوید: «نظرسنجی نشان می‌دهد دولت و سیاستمداران به طور فزاینده‌ای از افکارعمومی عقب‌ترند»

او افزود: «این نشان می‌دهد میان سیاست‌های قدیمی و ناکارآمد با نگرش در حال تغییر میلیون‌ها رأی دهنده ای که خواستار اعمال روش‌های جدید برای کاهش آسیب‌ها و بهبود سلامت هستند شکافی عمیق افتاده است.»

این نظرسنجی در پی قانونی شدن داروهای حاوی ماری جوآنا در ماه نوامبر سال گذشته صورت گرفته است که به پزشکان اجازه می‌دهد این نوع داروها را تجویز کنند.

با این حال، تا امروز خدمات بهداشت عمومی «NHS» هیچ دارویی را تجویز نکرده و دسترسی بیشتر خانواده‌ها به داروهای گران قیمت بخش خصوصی همچنان محدود باقی مانده است.

کمتر از یک چهارم از ۱۶۹۰ شرکت کننده این نظرسنجی معتقدند بیمارانی که برایشان داروهای حاوی ماری جوآنا تجویز می‌شود باید اجازه کشت این گیاه را داشته باشند و ۲۲ درصد نیز معتقدند هر کسی باید برای پرورش این گیاه آزاد باشد.

۳۱ درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شده گفته‌اند ماری جوآنا را امتحان کرده‌اند.

حامیان آزاد کردن ماری جوآنا بیشتر جوانان و شهروندان لندن هستند که ۵۶ درصد آنها با این موضوع موافقت کرده‌اند. ۵۲ درصد از شهروندان کشور که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند و بین ۱۸ تا ۴۹ سال سن دارند نیز با قانونی شدن مصرف تفریحی ماری جوآنا موافق هستند.

۷۹ درصد از شرکت کننده‌ها می‌گویند دولت در حل بحران مواد مخدر با مشکل روبرو است و از هر ۱۰ شرکت کننده، ۷ نفر معتقدند سیاست کنونی ممنوعیت در کاهش آسیب‌ها شکست خورده است.

۵۳ درصد از افراد بر این باورند که به مصرف مواد مخدر باید در چهارچوب سلامت عمومی نگریسته شود و به جای تمرکز بر جرم شناختن آن که از دید بیش از سه چهارم افراد، رویکرد موثری نبوده است بهتر است استراتژی‌های کاهش آسیب مورد بازبینی قرار گیرند.

نیمی از شرکت کننده‌ها معتقدند آزاد کردن ماری جوآنا و نظارت دولت بر فروش آن به امنیت جوانان و افراد آسیب پذیر کمک بیشتری می‌کند در حالی که ۲۳ درصد معتقدند تأثیری نخواهد گذاشت.

آقای ویلسون گفت: «مواد مخدر غیرقانونی آسیب‌های جبران ناپذیری به خانواده‌ها و جوامع خواهند رساند. هزاران نفر جان خود را از دست می‌دهند، صدها هزار جوان که مواد مخدر مصرف می‌کنند نه درکی از آن دارند و نه از محتویاتش آگاه هستند. در عین حال، گروه‌های تبهکار با به دام انداختن افراد ضعیف و آسیب پذیر، سود مالی قابل توجهی به دست می‌آورند.» 

«یافته‌های این نظرسنجی نیاز فوری به بازنگری سیاست‌ها توسط دولت و قانون گذاران را در چهارچوب مناظره‌ای آزاد و مبتنی بر شواهد و اطلاعات در مورد آینده سیاست گذاری مواد مخدر نشان می‌دهد.»

گروه «CDPRG» ماه گذشته توسط آقای ویلسون و کریسپین بلانت عضو حزب محافظه کار پارلمان انگلیس پایه‌گذاری شد که خواستار آزاد شدن ماری جوآنا طی پنج سال آینده هستند. این سازمان برای پیشبرد «سیاست‌های روشن و جامع پیرامون مواد مخدر» راه اندازی شده است.

مایک بارتون، رئیس پیشین پلیس «دورهام» (Durham) گفت: «ما نمی‌توانیم با بگیر و ببند به سادگی از بحران مواد مخدر بیرون بیاییم. بسیاری از ما مدت‌هاست خواستار رویکردی مبتنی بر سلامت عمومی در این رابطه هستیم.

«نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد مردم بریتانیا معتقدند رویکرد جرم شناختن راه حل مبارزه با مواد مخدر نیست و رویکردی در چارچوب سلامت و بهداشت عمومی می‌تواند آسیب‌ها را کاهش داده و تمام منابع پلیس را در خدمت مبارزه با جرایم جدی قرار دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان