آزمايش واكس كرونا در برابر ويروس جهش يافته در آمريكا

پزشکان ارتش آمریکا در حال بررسی تاثیر واکسن کرونا در مقابل ویروس جهش یافته کووید-۱۹ هستند

تاکنون شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونا در مقابل ویروس جهش‌یافته بی‌اثر باشد- Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

دانشمندان موسسه پژوهشی «والتر رید» وابسته به ارتش آمریکا در حال آزمایش گونه جهش‌کرده ویروس کرونا هستند که در بریتانیا شیوع پیدا کرده است. آن‌ها می‌گویند باید در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در مورد واکنش این ویروس به واکسن کرونا به دست بیاورند. 

دکتر نلسون مایکل، مدیر مرکز پژوهش‌های بیماری‌های واگیردار در موسسه پژوهش‌های والتر رید به شبکه سی‌ان‌ان گفت انتظار دارد واکسن‌های ویروس کرونا نظیر آن چه در شرکت‌های دارویی فایزر و مدرنا تولید شده همچنان در مقابل ویروس جهش‌یافته کرونا موثر باشند. 

دکتر مایکل گفت: «منطق می‌گوید این ویروس جهش‌یافته خطرناک نیست اما اطمینانی هم در مورد آن نیست. باید هوشیار باشیم و به پژوهش‌هایمان ادامه دهیم.» 

کارشناسان مرکز والتر رید روز پنجشنبه از ابتدا  که دانشمندان بریتانیایی از طریق اینترنت وجود این ویروس جهش یافته را با دنیا به اشتراک گذاشتند، تحقیق را در مورد آن آغاز کردند. 

نخستین گام، تجزیه و تحلیل کامپیوتری این جهش بود. 

دکتر مایکل گفت: «تحلیل‌های کامپیوتری به ما امکان خواهد داد بدانیم تا چه حد باید نگران (این پدیده) باشیم. تیم‌های دیگری هم در سراسر جهان مشغول همین تجزیه و تحلیل‌ها هستند.» 

روز شنبه، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که در پی جهش ویروس کرونا که در سراسر کشور شیوع یافته و تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ را افزایش داده، مقررات قرنطینه سختگیرانه‌تری اعمال خواهد شد. 

این مقررات شامل تعیین رده ۴ قرنطینه (رده بسیار سختگیرانه) برای مناطقی از جمله لندن و تغییر در برنامه مسافرت شهروندان بوده است. اما آقای جانسون گفت هیچ گونه گواهی وجود ندارد که واکسن کرونا در مقابل ویروس جهش‌یافته بی‌اثر باشد.  

آقای جانسون گفت: «هیچ‌گونه گواهی وجود ندارد که واکسن در مقابل این نوع جدید ویروس کم‌اثرتر باشد. کارشناسان ما به سرعت هرچه تمام‌تر به تلاش برای درک بهتر (ماهیت ویروس) ادامه می‌دهند.»  

نوع جهش‌یافته ویروس کرونا هنوز در ایالات متحده ردیابی نشده است اما خبر آن موجب نگرانی مقاماتی شده که از دولت فدرال خواسته‌اند مرزهای کشور را روی پروازهای بریتانیا ببندند. 

اندرو کومو، فرماندار نیویورک روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: «در این دقایق، این نوع ویروس سوار هواپیما شده است و به سوی فرودگاه جان اف کندی در حال حرکت است و ما در مورد آن هیچ اقدامی نکرده‌ایم. تنها چیزی که لازم دارد یک فرد است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه روزه شش پرواز از بریتانیا وارد نیویورک می‌شود و تا این لحظه دولت فدرال در مورد ممنوعیت این پروازها اقدامی نکرده است. آقای کومو در اشاره به این که ویروس کرونا در فصل بهار از طریق پروازهای اروپایی وارد ایالت نیویورک شده بود و سرعت شیوع آن در این ایالت، فقدان واکنش دولت فدرال را «سزاوار سرزنش» توصیف کرد.  

واکنش جاری دولت فدرال (در مقابل نوع جهش‌یافته کرونا) با اقدامات ایتالیا، آلمان، کانادا و اسرائیل که با توجه به بروز نوع جهش‌یافته ویروس، کلیه پروازها را از بریتانیا ممنوع کرده‌اند، درتضاد است. در مجموع چهل کشور جهان در ارتباط با ویروس جدید مرزهای خود را روی پروازهای بریتانیا بسته‌اند.  

آدمیرال برِت گیروُر، معاون وزارت بهداشت آمریکا گفت که با توجه به داده‌های موجود در مورد جهش ویروس کرونا، این کشور دلیلی برای ممنوعیت پروازهای بریتانیا نمی‌بیند. 

آقای گیرور دربرنامه «این هفته» شبکه‌ای بی‌سی گفت: «تصور نمی‌کنم در حال حاضر دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد.» 

او گفت: «ویروس جهش پیدا می‌کند. ما تاکنون شاهد چهار هزار جهش در این ویروس بوده‌ایم. هیچ گواهی وجود ندارد که ویروس جهش‌یافته‌ای که در مورد آن حرف می‌زنند، بریتانیا را در چنگال گرفته باشد.» آدمیرال گیرور افزود که ویروس‌های جهش‌یافته تنها «۲۰ درصد موارد ابتلا به کرونا» در یک کشورند. 

آقای گیرور گفت کارشناسان «تاکنون حتی یک مورد ویروس جهش‌یافته شناسایی نکرده‌اند که در مقابل واکسن مقاوم باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان