دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان با شمخانی در تهران

روابط دوجانبه و روند صلح افغانستان از موضوعات مورد بحث مقام‌های ارشد افغان و ایرانی

دیدار امروز حمدالله محب با علی شمخانی در تهران - ایسنا

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران وارد تهران شد.

او در تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

روابط دوجانبه، روند صلح افغانستان و تحولات منطقه‌ از مسایلی است که مقام‌های دو کشور همسایه، مورد بحث قرار دادند.

علی شمخانی در این دیدار گفته‌است:‌ «جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی (کشتن سلیمانی)، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج‌آفرین و ضدامنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه نماید.»

او از گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی ناشی از آن ابراز نگرانی کرده و «بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشورها برای دفع شر کامل این غده سرطانی» تاکید کرد.

آقای محب هم با اشاره به افزاش حملات طالبان گفته‌است:‌ «متاسفانه علی‌رغم توافقات امضاء‌شده میان آمریکا و طالبان، حملات و اقدامات مخرب این گروه نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی نیز داشته است. گروه طالبان با سوء‌استفاده از توافق با آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادار کردن دولت افغانستان به تسلیم بود، لیکن ما با تاکید بر مواضع اصول و قانونی خود مقابل زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کردیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران طالبان را یک واقعیت انکارناپذیر دانست و بر ادغام طالبان در جامعه سیاسی افغانستان تاکید کرد.

سفر آقای محب به تهران یک روزه است و انتظار می‌رود او با سایر مقام‌های بلندرتبه سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، دیدار کند.

اخیرا عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در سفری به کابل، با حمدالله محب و دیگر مقام‌های افغان دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از آن، حنیف اتمر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به تهران سفر کرده بود.

چند سال است که دو کشور همسایه می‌کوشند سند جامع همکاری‌های راهبردی را امضاء کنند. بر اساس این سند، چارچوب روابط درازمدت تعیین و اختلافات بر سر برخی مسایل مانند آب‌ حل خواهد شد. با وجود پیشرفت‌‌هایی که صورت گرفته، این سند تاکنون نهایی نشده ‌است.

بیشتر از