پیام زیردریایی اسرائیلی برای ایران

«اگر ایران و شرکا اقدامی علیه اسرائیل انجام دهند، هزینه بسیار سنگینی پرداخت می‌کنند»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مراسم رونمایی از یک زیردریایی نیروی دریایی اسرائیل-JACK GUEZ / AFP

در اقدامی هشدارآمیز علیه ایران، یک زیردریایی اسرائیلی به طور علنی از کانال سوئز عبور کرد. یک زیردریایی آمریکایی نیز در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس از تنگه هرمز عبور کرده است.

تایمز اسرائیل نوشت: «زیردریایی اسرائیلی با مجوز مصر از کانال سوئز عبور کرد.»

مصر نخستین کشور عربی بود که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرد.

این گزارش می‌افزاید: «زیردریایی اسرائیلی هنگام عبور از کانال سوئز به سطح آب آمد و رو به خلیج فارس قرار گرفت». تایمز اسرائیل این اقدام را «ارسال پیامی» برای ایران توصیف کرده است.

ارتش اسرائیل درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است. اما فرمانده ستاد ارتش اسرائیل پیش‌تر در مورد اقدام ایران علیه منافع اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده بود که اسرائیل واکنش پرقدرتی نشان می‌دهد.

آویو کوخاوی گفت: «اخیرا تهدید‌های متعددی از سوی ایران علیه اسرائیل به‌گوش می‌رسد. اگر ایران و شرکایش، اعضای محور رادیکال (ایران، سوریه، حزب‌الله و گروه‌های تروریستی فلسطینی) اقدامی علیه اسرائیل انجام دهند، هزینه بسیار سنگینی پرداخت خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هشدار داد که حمله اسرائیل به عامل تهدید علیه منافعش در فاصله جغرافیایی دور یا نزدیک با استفاده از زور و شدید خواهد بود و برای آن آماده است.

پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران در منطقه آبسرد دماوند (هفتم آذرماه) برخی مقامات تهران انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفتند. مقامات اسرائیل این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

هنوز با گذشت حدود یک ماه، هنوز روشن نیست فخری‌زاده چگونه کشته شد و گزارشی که وزارت اطلاعات وعده داده بود، هنوز منتشر نشده است.

از سوی دیگر سالگرد کشته شدن سلیمانی نیز نزدیک است. او ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی در این روزها مطرح می‌شود.

تایمز اسرائیل در ادامه به عبور زیردریایی هسته‌ای آمریکا از تنگه هرمز اشاره می‌کند. این زیردریایی موشک‌انداز روز دوشنبه از تنگه هرمز عبور کرد.

پیش‌تر بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس نیمیتز نیز به منطقه اعزام شده بودند.

روز یکشنبه حمله‌های راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد خسارت‌هایی برجا گذاشت. فرمانده سنتکام در واکنش به این حمله‌ها هشدار داد که آمریکا برای عکس‌العمل آماده است.