دانشمندان: واکسن کرونا در مقابل همه انواع ویروس، ایمنی ایجاد می‌کند

«بعید است که ویروس کرونای جهش‌یافته‌ای که در انگلیس کشف شد مشکلی در واکسیناسیون ایجاد کند»

همه واکسن‌های ضد کرونا یک پاسخ ایمنی در برابر کووید-۱۹ ایجاد می‌کنند - JONATHAN NACKSTRAND / AFP

همه واکسن‌های ضد کرونا یک نوع پاسخ ایمنی در برابر کووید-۱۹ ایجاد می‌کنند؛ خلاف آنفلوانزای فصلی که هر ساله واکسن متفاوتی را برای پاسخ به ویروس احتیاج دارد.

پروفسور دنی آلتمن از گروه ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در کالج امپریال لندن به روزنامه انگلیس گاردین گفت: «بعید است که ویروس کرونای جهش‌یافته‌ای که در انگلیس کشف شد مشکلی در واکسیناسیون ایجاد کند.»

آلتمن درباره اهمیت سیستم ایمنی تطبیقی گفت: «سیستم ایمنی تطبیقی، ویژگی خاصی شبیه حافظه دارد که در واکسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

پروفسور وندی بارکلی، رئیس گروه ویروس‌شناسی آنفلوآنزا در کالج امپریال لندن هم در این خصوص گفت: «افرادی که در طول زندگی خود به طور منظم با ویروس‌های کرونا آلوده می‌شوند، چه با واسطه آنتی‌بادی و چه با سلول‌های تی، واکنش ایمنی نشان می‌دهد که ممکن است طولانی نباشد.»

سباستین جانستون، استاد طب تنفسی و آلرژی در کالج امپریال لندن توضیح می‌دهد: «اگر عفونت دوباره رخ دهد، احتمال دارد شدت آن از بار اول کمتر باشد، یا حتی بدون علائم باشد.»

از جمله مواردی که هنوز در مورد نوع جهش‌یافته ویروس کرونا درک نشده، این است که هنوز مشخص نیست ایمنی ناشی از واکسیناسیون چه مدت طول می‌کشد. این امر لزوم دانستن چگونگی ارتباط جنبه‌های مختلف واکنش ایمنی و بهترین روش برای اندازه‌گیری آن را گوشزد می‌کند. بنابراین تعیین تعداد دفعات واکسیناسیون، با ارزیابی سطح ایمنی افراد امکان‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایمنی بدن یکی از عوامل مهم در برابر ویروس در حال ظهور کرونا است، به این ترتیب، کارکرد دستگاه ایمنی با کارکرد واکسن‌های کووید-۱۹ ارتباط دارد.

سیستم ایمنی از قسمت‌هایی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها در خط مقدم دفاعی قرار دارد و شامل سلول‌های ایمنی بدن است که به بدن در برابر هرگونه حمله هشدار می‌دهد، سلول‌های آلوده را دفع می‌کند و آن چه را که به عنوان سیستم ایمنی سازگار شناخته می‌شود، فعال می‌کند. این فرایند نقش اساسی در استفاده از ایمنی در آینده دارد.

یک مطالعه نشان داد که وقتی در ماه اوت کووید-۱۹ در یک کشتی ماهیگیری شیوع پیدا کرد، هیچ‌ یک از خدمه که آنتی‌بادی ویروس را داشتند، به این بیماری مبتلا نشدند.

آلتمن در این مورد توضیح داد: «اگر بدن دارای سطح بالایی از آنتی‌بادی باشد، احتمالا فرد به بیماری مبتلا نخواهد شد.»

علاوه بر این، مطالعه علمی که در ژوئیه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که ممکن است کاهش سطح آنتی‌بادی در زنان و مردان متفاوت باشد و سطح تولید آن در بدن با شدت بیماری و علائم آن ارتباط دارد.

بیشتر از جهان