به ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا درسه‌ماه آینده نیاز داریم

نظام پزشکی: «هر واکسنی که موردتأیید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار گیرد، طبیعتاً باید آن را تهیه کرد»

رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی معتقد است تأمین ۵۰ میلیون دوز واکسن در طول هشت ماه خیلی مؤثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تأمین و تزریق شود - عکس از ایسنا

رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی کشور با اشاره به اینکه ایران در میان پنج کشور نخست با مرگ‌ومیر بالای کرونا در جهان بوده است، از نیاز کشور به ۵۰ میلیون دوز واکسن خبر داد. او تأکید کرد که در حال حاضر در جهان مسابقه‌ای که وجود دارد که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا زودتر تمام مردم‌ خود را واکسینه کنند.

محمدرضا ظفرقندی که در نشستی خبری شرکت کرده بود درباره وضعیت کرونا در ایران گفت که باتوجه‌به محدودیت‌ها، شیب مرگ‌ومیر کرونا رو به کاهش است اما باید امیدوار بود که شب یلدا این روند را مجدداً مختل نکند. او افزود: «ما جزو ۵ کشور بالا از نظر مرگ‌ومیر کرونا در جهان بودیم، اما در حال حاضر با این رعایت‌ها وضعیتمان بهبودیافته است؛ بنابراین اگر از ابتدا پروتکل درستی وجود داشت، نتایج بهتری می‌گرفتیم.»

در همین رابطه ایسنا به نقل از ظفرقندی نوشت که تأمین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تأمین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. تأمین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی مؤثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تأمین و تزریق شود. زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‌شود. استراتژی مهم سازمان نظام‌پزشکی و رسانه‌های سلامت امروز باید به دنبال این باشند که واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، به‌سرعت به میزان کافی و در مدت‌زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب‌پذیر و کادر درمان تأمین شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که برخی از مقامات سیاسی بر تولید واکسن ایرانی تأکید دارند. موضوعی که از نظر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر نتایج مطالعات انسانی واکسن کرونای تولید داخل مانند فاز حیوانی آن باشد، این واکسن از اواخر تیر سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

عدم اولویت خرید واکسن برای مقامات جمهوری اسلامی باعث شده تا این موضوع باعث نگرانی مردم شود. در همین راستا، کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از هشتگ واکسن بخرید، سعی کردند تا صدای اعتراض و نگرانی از سلامت خود را به گوش مسئولان برسانند.

رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر واکسن موردنیاز را تأمین کند.

ظفرقندی در پاسخ به سؤال ایسنا درباره چرایی تأخیر در تأمین واکسن کرونا، گفت: «هر واکسنی که موردتأیید مراجع قانونی علمی مانند WHO و FDA قرار گیرد، طبیعتاً باید آن را تهیه کرد و ربطی به شرکت یا کشوری ندارد، بلکه هر کشور یا شرکتی که می‌تواند یک واکسن مورد اعتماد را برای ما تأمین کند، وظیفه کشور ما هم تأمین آن است. پیشنهاد ما به دلیل مشکلات تبادل ارزی در همین زمینه است. در حال حاضر دولت عمدتاً از سبد WHO یعنی کووکس تهیه واکسن خواهد کرد که عمدتاً دو واکسن آکسفورد و چین در دستور کار تأمین از طریق کوواکس است که هر زمان تأییدیه دریافت کنند، واکسن تهیه می‌شود.»