سرانجام، نام محمدرضا شجریان بر تابلوی خیابانی در تهران

نامگذاری خیابانی به نام شجریان مدت‌ها تبدیل به موضوعی سیاسی شده بود

نامگذاری یک خیابان در تهران به نام محمدرضا شجریان- عکس از ایلنا

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، در صفحه اینستاگرام خود از نام‌گذاری خیابانی در منطقه دو تهران به نام محمدرضا شجریان خبر داده است. 

با اعلام خبر نامگذاری یک خیابان در پایتخت به نام محمدرضا شجریان، موضوعی که مدت‌ها محل مناقشه بود و تبدیل به موضوعی سیاسی شده بود،‌‌ در نهایت خاتمه یافت. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «کمیسیون نام‌گذاری و تغیر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در دوره پنجم، توامان با پاسداشت یاد و نام شهدای گرانقدر، همواره بر نام‌گذاری مشاهیر و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین اهتمام داشته است.»

محمدجواد حق‌شناس همچنین اضافه کرده است: «با پیگیری‌های مکرر ریٔیس و اعضای شورا و کمیسیون، این مصوبه در آستانه شب یلدا به مرحله اجرا رسید.» 

با گذشت دو سال از مصوبه تغییر نام تعدادی از خیابان‌های تهران به اسم محمدرضا شجریان و چند چهره علمی و فرهنگی کشور، در نهایت بلوار فلامک در منطقه دو شهرداری تهران، به نام استاد پرآوازه صدا و نوای ایران ثبت شد. 

در روزهای پایانی شهریور ماه امسال، خبر نامه محرمانه‌ای از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، به پیروز حناچی، شهردار تهران، جنجالی شد. در آن نامه که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ نگاشته و ارسال شده بود، محسن هاشمی از شهردار تهران خواسته بود که مصوبه شورای شهر در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان را اجرایی نکند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن هاشمی در پاسخ به اعتراض‌ها در خصوص این نامه، آن را بسیار قدیمی و متعلق به یک سال قبل عنوان کرد و گفت: «مضمون نامه نیز آنچنان که مطرح شده، نبوده است.»

آقای هاشمی همچنین اضافه کرد: «در شورا درباره این موضوع صحبت شد و به این دلیل که کار جنبه تخریبی داشت، به این نتیجه رسیدیم که سخنگوی شورای شهر با قاطعیت به این موضوع پاسخ دهد و روشنگری کند.» رئیس شورای شهر همچنین بیان داشته بود که مضمون نامه در خصوص منتفی بودن نام‌گذاری خیابانی به نام آقای شجریان نبوده است، بلکه در نامه عنوان شده که برای اجرای مصوبه باید فعلا صبر کرد. 

محمدرضا شجریان، موسیقدان، استاد آواز و طراح ساز، از چهره‌های محبوب ایرانیان در عرصه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است. او با حمایت از مردم معترض به نتیجه انتخابات بحث برانگیز ۱۳۸۸،  تبدیل به چهره‌ای خاص‌تر میان مردم و طرفداران جنبش سبز شد. او در میان مردم قرار گرفت و هم‌صدا با آنها نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض خود را بیان کرد و در همراهی با مردمی که به آنان اهانت شده بود، خود را «خس و خاشاک» خواند. عنوان «خس و خاشاک» را محمود احمدی‌نژاد، پیروز انتخابات سال ۸۸، به مردمی نسبت داده بود که نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و حکومت را به تقلب در انتخابات متهم کردند. پیش از آن هم محمدرضا شجریان طی نامه‌ای از صدا و سیما خواسته بود که آثار او را غیر از «ربّنا» که آن را وقف مردم ایران کرده بود، پخش نکنند. در نامه آقای شجریان آمده بود: «تأکید می‌کنم سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه آثار من نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعا کلیه واحدها از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.» آن نامه، خداحافظی رسمی محمدرضا شجریان با رادیو و تلویزیون دولتی ایران بود.