مجلس پیشنهاد «حذف نامزدی فرماندهان نظامی در انتخابات» را رد کرد

نمایندگان مجلس حضور نظامیان را با تفسیرهای مختلف از سخنان آیت‌الله خمینی توجیه کردند

ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار امروز مجلس بود – تصویر آرشیوی - ICANA NEWS AGENCY / AFP

مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز ۳۰ آذرماه، در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، با پیشنهاد حذف امکان نامزدی فرماندهان نیروی مسلح در انتخابات ریاست جمهوری مخالف کرد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار امروز مجلس بود.

بر اساس قانون کنونی، سابقه تصدی مجموع حداقل شش سال به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، به عنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست جمهوری درنظر گرفته شده است.

پیشنهاد اصلاح مواردی از قانون انتخابات از سوی غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد، برای حذف «فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر» به عنوان یکی از سوابق موثر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

به گزارش ایرنا، این نماینده مجلس در تشریح این پیشنهاد گفت: «اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست.»

نماینده بستان‌آباد ادامه داد: «با بند خ و حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری مخالفم و تقاضای حذف این بند را دارم. چرا به درجه سرلشکری بسنده شده است. در کشور به تعداد انگشتان دست، افرادی داریم که درجه سرلشکری دارند چرا درجه سرتیپ و سرهنگی نمی‌توانند مدیریت اداره کشور را در دست بگیرند. این طرح محدودیت است.»

او با اشاره به نظرات آیت‌الله خمینی مبنی بر دخالت نکردن نظامیان در امور سیاسی کشور، بخشی از جلد ۱۹ صحیفه نور را که به این موضوع می‌پردازد بارخوانی کرد: «باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود که اگر کار افکارسیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین می رود به سپاه سفارش کنید که خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»

بر اساس گزارشی که فرارو منتشر کرده، علیرضا رئیسی، نماینده میناب به عنوان یکی از مخالفان این طرح گفت: «بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تاکیدات زیادی درباره عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی داشته‌اند، اما این موضوع به معنای آن نیست که این افراد درک و تحلیل مسائل سیاسی ندارند.»

او افزود: «جای تاسف است که آقای نوری قزلجه چنین پیشنهاد‌ی داده که از یک طرف خواهان حذف نظامیان در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری هستند و از طرف دیگر اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که ما خواهان محدودیت برای ثبت‌نام کنندگان نیستیم.»

محمد باقرقالیباف، رئیس مجلس هم در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: «قانون اساسی اجازه داده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.»

قالیباف «اتحاد و همکاری قوا را رمز رفع مشکلات مردم» دانست و به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره نقش هماهنگی و اتحاد اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان مبنی بر اینکه در کدام قانون این موضوع ذکر شده، گفت: «وقتی آقای شمخانی در دولت گذشته وزیر بود، مانع در مشارکت برای انتخابات که عضو نیروهای مسلح باشند، عضو دستگاه‌های امنیتی باشند، می‌توانند. بنابراین این بحث شفاف و روشن است. بحث دخالت در مسائل سیاسی و نامزد شدن برای انتخابات دو موضوع متفاوت است.»

قالیباف در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوء‌استفاده نظامیان گفت: «نکته‌ای که می‌گویید از امکانات سوء‌استفاده می‌کنند کشور ضوابط و مقررات دارد مگر دستگاه‌های نظارتی نیستند. نباید بحثی که حدس و گمان خودتان است از تریبون بیان کنید.»

در همین راستا، اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس چند روز پیش از به کار بردن کلمه «کاندیدای نظامی» انتقاد کرد و در حساب توییتری خود نوشت:  از نظر عده‌ای که در دهه ۶۰ و پس از تجاوز دشمن زحمتی نکشیدند، پاسداری از دین و وطن، جرم تلقی می‌شود و به آنها می‌گویند کاندیدای نظامی.»

پس از رای‌گیری در جلسه امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف جزء ۱۰ بند «ب» ماده یک طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.