دولت انتقالی اسلامی در محور دور دوم مذاکرات صلح افغانستان

دور دوم مذاکرات صلح بین طالبان و هیات دولت افغانستان تا دو هفته دیگر در قطر آغاز می‌شود

اشرف غنی رئيس جمهور افغانستان با اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت با طالبان در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد - ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در کاخ ریاست‌جمهوری، از آن‌ها به دلیل دفاع از ارزش‌های دموکراتیک در دور نخست مذاکرات قدردانی کرد.

نهاد ریاست‌جمهوری افعانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «در این دیدار که بانوی اول کشور، معاونان ریاست‌جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز حضور داشتند، هیئت مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان، گزارش خود از دور اول مذاکرات با گروه طالبان در دوحه را با رئیس‌جمهور به اشتراک گذاشتند.»

بر اساس این خبر، آقای غنی از هیئت مذاکره‌کننده افغانستان سپاسگزاری کرده است که «در دور اول مذاکرات با گروه طالبان موثرانه از افغانستان نمایندگی کردند.» آقای غنی در این دیدار تاکید کرده است که باید نظر تمام اقشار مردم در فرایند صلح مطرح  شود و از اعضای هیئت خواسته است پیش از آغاز دور دوم مذاکرات، با اقشار مختلف مردم مشورت کنند تا در مذاکرات نماینده مطلوبی برای مردم باشند.

قرار است دور دوم مذاکرات صلح افغانستان دو هفته دیگر در دوحه شروع شود. در دو اول نمایندگان دو طرف توانستند روی دستورکار گفت‌وگوها توافق کنند.

برخی از مذاکره‌کنندگان هیئت می‌گویند که بحث اصلی طالبان در دور دوم مذاکرات، تعیین «دولت انتقالی اسلامی» خواهد بود.

بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، در گفت‌‌‌‌وگوهای غیررسمی که بین نمایندگان طالبان و هیئت افغانستان انجام شده است گروه طالبان می‌خواهد در تعیین دولت انتقالی اسلامی ۶۰ درصد سهم داشته باشد و هیئت جمهوری هم ۴۰ درصد سهم در اختیار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر دو طرف روی کلیات دولت جدید موقتی توافق کنند، نقشه‌راه انتقال قدرت ترسیم و به رهبران دو طرف مذاکره ارائه خواهد شد.

هر نوع پیشرفت در این زمینه می‌تواند بستری برای برقراری آتش‌بس فراهم کند. آتش‌بس از خواسته‌های اصلی دولت افغانستان است اما کابل تاکنون هر نوع تلاش برای تغییر نظام را رد کرده است. دولت افغانستان بر برگزاری دور دوم نشست صلح در قندهار تاکید دارد اما گروه طالبان این خواسته‌ را رد کرده و بر ادامه مذاکرات در دوحه پافشاری کرده‌اند.

آمریکا که به پیشرفت مذاکرات در دوحه چشم دوخته است، تاکید کرده است که هیئت‌های دو طرف بدون هیچ تاخیری باید دور دوم مذاکرات را در پایتخت قطر ازسربگیرند.