مدیران زن، عملکرد شرکت‌ها را بهتر می‌کنند

«مدیران زن در جامعه‌هایی با برابری جنسیتی بیشتر، مهارت‌های بیشتری دارند»

این محققان گفته‌اند که یافته‌هاشان نشان می‌دهد که باید با تصویب قوانینی برای سهمیه‌بندی جنسیتی، بکوشیم حضور زنان در هیئت‌مدیره‌ها را افزایش دهیم - Pexels

بر پایه یک پژوهش جدید، هرچه زنان بیشتری عضو هیئت‌مدیره شرکتی باشند، عملکرد آن شرکت بهتر است.

طبق این بررسی که پژوهشگران دانشکده بازرگانی نئوما در شهر رَنس فرانسه انجام داده‌اند، اگر زنان بیشتری در نقش‌های کلیدی حضور داشته باشند، خطر کردن زیاده از حد در شرکت‌ها کاهش، و در نتیجه کارایی افزایش می‌یابد.

طبق یافته‌های این پژوهشگران، حضور زنان در هیئت‌مدیره شرکت‌ها نیاز به مدیریت درآمدها را هم کاهش می‌دهد؛ یعنی این شرکت‌ها کمتر به استفاده از فنون حسابداری برای تهیه اظهارنامه‌های مالی (اظهارنامه‌هایی که با هدف نشان دادن وجهه‌ای موفقتر برای شرکت‌ها، تدوین می‌شوند) نیاز دارند.

در این گزارش آمده است که در کشورهایی مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی که برابری جنسیتی در آن‌‌ها بیشتر است، این نتایج بسیار بیشتر از جاهای دیگر صدق می‌کند، حال آن که در کشورهایی که نابرابری جنسیتی بیشتر است، مانند ژاپن، هند و چین، مدیران زن اثرگذاری کمتری بر نحوه عملکرد شرکت‌ها دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استادان سامیه بلاونیا، رن تائو و هونگ ژائو، پژوهشگران این تحقیق، گفتند: «مدیران زن در جامعه‌هایی با برابری جنسیتی بیشتر، مهارت‌های بیشتری دارند و به علت برخورداری از تحصیلات، موقعیت‌های حرفه‌ای بهتر و دوستانه‌تر و پویاتر بودن محیط کار، اثرگذاری بیشتری بر عملکرد شرکت دارند. درمجموع اگر در جامعه‌ای رویکرد تبعیض‌آمیز به زنان بیشتر باشد، مشکل بتوان باور کرد که اثر حضور مدیران زن در میان همتایان مرد آنها پررنگ‌تر و قابل‌توجه‌تر است.»

این محققان گفته‌اند که یافته‌هاشان نشان می‌دهد که باید با تصویب قوانینی برای سهمیه‌بندی جنسیتی، بکوشیم حضور زنان در هیئت‌مدیره‌ها را افزایش دهیم. همچنین، باید برای دستیابی زنان به برابری‌های بیشتر اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی، اقدام اساسی انجام شود.

این پژوهش در نشریه بین‌المللی بررسی کسب‌وکار (اینترنشنال بیزینس ریویو) منتشر شده است و در آن وضعیت یک هزار و ۹۸۶ شرکت بزرگ از ۲۴ کشور یا منطقه جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ بررسی شده است.

آلمان اخیرا اعلام کرده است که در صورت توافق سیاستمداران، قصد دارد طرحی اجباری برای شرکت‌ها به اجرا بگذارد که طبق آن دستکم یک زن باید در هیئت‌مدیره حضور داشته باشد.

فرانزیسکا گیفی، وزیر امور زنان در دولت فدرال آلمان، گفت که با شکل گرفتن این توافقنامه، «جهشی تاریخی» رخ خواهد داد و آلمان «به الگویی از جامعه‌ای نوین و پایدار بدل خواهد شد.»

اخیرا پژوهشی نشان داد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای پررفت‌و‌آمد در شهرهای بریتانیا به کارمندان مرد خود نسبت به کارمندان زن، پاداش بیشتری می‌دهند. پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که پیشرفت‌ها در زمینه کاهش شکاف جنسیتی در دستمزدها بسیار ناچیز بوده است. این بررسی که توسط ائتلاف برابری (ایکوالیتی تراست) انجام شده است، نشان داد که در شرکت‌هایی که آمار خود را منتشر کرده‌اند، متوسط شکاف جنسیتی در پاداش‌ها ۱۷۹ درصد افزایش یافته است.

از اوایل سال جاری در بریتانیا به علت وقوع بحران همه‌گیری کرونا، اجرای قانونی که شرکت‌های خصوصی با بیش از ۲۵۰ کارمند را موظف‌ به اعلام آمار شکاف جنسیتی در دستمزدها می‌کرد، به حالت تعلیق درآمده است.

استلا کریزی، نماینده والتامستو در مجلس از حزب کارگر، اخیرا در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که دولت در مبارزه با شکاف جنسیتی در دستمزدها «پا را از روی پدال برداشته است» و دیگر برای مبارزه با این مشکل، «عزم سیاسی» ندارد.

© The Independent