حمله خمپاره‌ای به فرودگاه بگرام

پایگاه نظامی آمریکا در بگرام در شمال کابل هدف ۵ خمپاره قرار گرفت

بامداد امروز ۵ خمپاره به سوی بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان شلیک شد اما تلفاتی نداشت - رسانه‌‌های اجتماعی

مقام‌های محلی افغان تایید کرده‌اند که دستکم پنج خمپاره به فرودگاه نظامی بگرام که در کنترل نظامیان آمریکایی است، شلیک شده است. فرودگاه بگرام در استان پروان قرار دارد.

وحیده شهکار، سخنگوی استانداری پروان تایید کرده است که این حملات بامداد امروز از منطقه قلندری‌خیل به‌سوی بگرام انجام شده‌ اما تلفاتی برجای نگذاشته است.

مقام‌های محلی می‌گویند این خمپاره‌ها از یک ماشین پرتاب شده‌ و پلیس توانسته است این ماشین و هفت راکت دیگر را پیش از شلیک کشف و ضبط کند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

گروه طالبان که پیشتر مسئول چنین حملاتی بود، با آمریکا توافق کرده است که تا زمان خروج کامل نظامیان آمریکایی در تابستان سال آینده، هیچ حمله‌ای به آن‌ها انجام نشود. بگرام، بزرگترین پایگاه آمریکا در افغانستان است و اگر تایید شود که این حمله کار طالبان بوده است می‌تواند بر روند کلی توافقنامه دوجانبه صلح میان آن‌ها تاثیر بگذارد.

هرچند طالبان در پی امضای پیمان صلح با آمریکا تعهد داده است که سطح خشونت‌‌ها را کاهش دهد اما حملات آن‌ها در قندهار و هلمند و سراسر کشور همچنان ادامه دارد و در برخی موارد هم تشدید ‌شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین مورد، دیروز وزارت کشور افغانستان از وقوع یک انفجار در منطقه آغوجان در شهرستان گیلان استان غزنی خبر داد و گفت که در این رویداد ۱۵ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار در جریان مراسم ختم قرآن در یک خانه رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، همه این قربانیان غیرنظامی‌اند و ۱۲ کودک در میان قربانیان‌ هستند.

 بازهم نه طالبان و نه گروهی دیگر مسئولیت این نوع حملات را که بیشترین تلفات آن غیرنظامیان هستند به عهده نگرفتند.

نظامیان آمریکایی نیز در دفاع از نیروهای افغان در هلمند و قندهار، مواضع طالبان را بمباران کردند. سخنگوی طالبان با انتقاد از این حملات، آمریکا را به نقض تعهدات متهم کرد.