مدیرکل آژانس توافق برای اصلاح تخلفات ایران را لازمه احیای برجام دانست

رافائل گروسی: تخلفات زیادی صورت گرفته که باید اصلاح و به عقب برگردانده شوند

بر اساس آخرین برآوردهای آژانس، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به بیش از ۲.۴ تن رسیده است- CHRISTIAN BRUNA / POOL / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با ایران نیازمند یک توافق دیگر برای اصلاح تخلفات جمهوری اسلامی از تعهدات خود در آن توافق است.

رافائل گروسی در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز، که گزارش آن روز پنجشنبه منتشر شده است، گفت تخلفات بسیار زیادی صورت گرفته است که باید اصلاح و به عقب برگردانده شوند.

رییس نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل که مسئولیت نظارت بر برجام را بر عهده دارد گفت، «نمی‌توانم تصور کنم که آنها به سادگی بگویند ما به خانه اول بر می‌گردیم، چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با اشاره به این که ایران اکنون فعالیت‌ها، مواد هسته‌ای و سانتریفیوژهای بیشتر از حدود مقرر در برجام دارد، گفت این‌که چه باید در این مورد کرد، تصمیمی است که ایرانی‌ها باید در سطح سیاسی بگیرند.

آقای گروسی خاطر نشان کرد به منظور احیای برجام در دولت آینده آمریکا، «روشن است که باید یک پروتکل یا توافق یا تفاهم یا یک سند فرعی در کار باشد تا مشخص کند ما چه کاری باید انجام دهیم.»

مدیرکل آژانس روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که معتقد است جهان اکنون پرخطر از گذشته شده و بخشی از دلیل آن را سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا دانست.

وی با اشاره به خطرات فعالیت‌های اتمی ایران و کره شمالی برای جهان گفت، خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام این خطرات را تشدید کرده است و از جاشین او خواست باب گفت‌وگو با ایران را باز کند.

ایران و شش قدرت جهانی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تیر ۱۳۹۴ توافق کردند در ازای اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های مرتبط با آن برچیده شود.

دونالد ترامپ که برجام را معیوب و فاجعه‌بار می‌داند، با هدف دستیابی به یک توافق فراگیرتر که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را در بر گیرد، آمریکا را از توافق خارج و تحریم‌های ایران را بازگرداند.

تهران در واکنش به این تصمیم واشنگتن اعلام کرد که ضمن باقی ماندن در برجام، به تدریج و در پنج گام جداگانه از تعهدات خود در توافق عبور خواهد؛ تصمیمی که با انتقاد دیگر طرف‌های برجام روبرو شد.

بر اساس آخرین برآوردهای آژانس، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به بیش از ۲.۴ تن رسیده است، که ۱۲ بار بیشتر از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام است.

سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران هم به ۴.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که طبق برجام می‌تواند حداکثر تا درجه خلوص ۳.۶۷ درصد اقدام به غنی‌سازی کند.

ایران همچنین اقدام به نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی کرده است، که این نیز بر خلاف تعهدات آن کشور در برجام است که اجازه می‌‌دهد تنها از نسل اول سانتریفیوژهای خود استفاده کند.