ایمنی جمعی کرونا؛ چه درصدی از جمعیت باید واکسن بزنند؟

با شروع واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها ابهام در مورد زمان رهایی از کرونا شدت گرفته است

ایالات متحده از روز دوشنبه واکسیناسیون سراسری برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ را آغاز کرده که بزرگترین برنامه در نوع خود در این کشور است- AFP

پس از آنکه واکسن فایزر-بایونتک از سوی نهادهای دارویی برخی کشورها تائید و کار واکسیناسیون سراسری آغاز شد، اینک این سوال مطرح شده است که چه میزان از افراد باید واکسن بزنند تا به ایمنی جمعی برسیم.

آنتونی فاوچی، پزشک شهیر آمریکایی و مشاور کاخ سفید از همه مردم خواسته با شرکت در برنامه واکسیناسیون همه‌گیری کرونا را متوقف کنند.

او در بیانیه‌ای مطبوعاتی یادآور شد که نخستین نشانه‌های بهبود امور در سطح جامعه تنها زمانی مشاهده خواهد شد که دست‌کم ۵۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند.

او البته اعلام کرد که برای کنترل قطعی ویروس به واکسینه شدن جمعیت بیشتری نیاز است.

فاوچی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «اگر می‌خواهیم به مصونیت واقعی (در ایالات متحده) برسیم، باید ۷۵ تا ۸۵ درصد از جمعیت کشور را واکسینه کنیم.»

اظهارات فاوچی یک روز قبل از جلسه کمیته مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا برای بررسی و تائید واکسن کرونای شرکت مدرنا صورت گرفت.

ایالات متحده از روز دوشنبه واکسیناسیون سراسری برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ را آغاز کرده که بزرگترین برنامه در نوع خود در این کشور است.

در نخستین مرحل از این طرح، اولویت مصون‌سازی کادر درمان است که بیشتر در معرض ابتلا و آلودگی هستند و همچنین ساکنان خانه‌های سالمندان که ریسک بالای مرگ در اثر ابتلا را دارند.

۳ میلیون نفر از اهالی خانه‌های سالمندان در اولین مرحله این واکسیناسیون، مصون خواهند شد.

آمریکا وعده داده که تا آغاز بهار ۱۰۰ میلیون نفر از شهروندانش را واکسینه کند و تا شروع تابستان کار واکسیناسیون همگانی برای همه ساکنان این کشور را به پایان برساند.

بیشتر از جهان