پردازشگری مجازی که می‌تواند خطر ابتلا به کووید-۱۹ را تخمین بزند

این پردازشگر می‌تواند در تعیین این که چه کسی اول واکسن را دریافت کند نیز حیاتی باشد

بیش از ۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شدهاند- HERIKA MARTINEZ / AFP

محققان دانشکده سلامت همگانی بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز یک پردازشگر مجازی طراحی کردند که به افراد اجازه می‌دهد خطر مرگ خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ حساب کنند. 

این ابزار جدید از الگوریتم‌هایی برای تحلیل عناصری نظیر سن، قومیت و مشکلات سلامتی سابق فرد بهره می‌جوید تا میزان احتمال مرگ در اثر ابتلا به این ویروس را تشخیص دهد، چرا که مشخص شده استکه کووید-۱۹ افراد مختلف را به گونه‌هایی متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وب‌سایت این پردازشگر توضیح می‌دهد: «این ابزار خطر مرگ هر فرد را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ با استفاده از بهترین اطلاعات موجود درباره خطر عناصر موثر در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌دهد.» 

این پردازشگر که برای استفاده شهروندان ایالات متحده که تاکنون به ویروس مبتلا نشده‌اند طراحی شده است اول از کاربران سن ایشان، کد پستی محل زندگی، نژاد یا قومیت آن‌ها، جنسیت هنگام تولد، قد و وزن آن‌ها را می‌پرسد. 

بعد این ابزار از فرد می‌پرسد آیا سیگار می‌کشد و بعد اگر در گذشته به بیماری‌هایی نظیر آسم، فشار خون بالا یا دیابت مبتلا شده‌اند، همه را بررسی می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از پاسخ دادن به این سؤالات، پردازشگر خطر فرد را از این دسته‌ها انتخاب می‌کند: نزدیک یا پایین‌تر از میانگین، کمی زیاد، به شدت زیاد، بالا یا خیلی بالا. 

برای تخمین دقیق میزان خطر، این پردازشگر هر هفته به‌روز می‌شود تا آمار جدید در سطوح محلی و ایالات را شامل شود که باعث ارزیابی گسترده‌تری برای هر کاربر خواهد شد. 

پروفسور نیلانجان چاترجی، نویسنده ارشد تحقیق و استاد برجسته دانشکده بلومبرگ در رشته آمار زیستی و اپیدمیولوژی ژنتیک در بیانیه‌ای اظهار داشت: «مردم شاید به طور عمده بدانند که داشتن بیماری‌هایی از قبل، مانند چاقی مفرط و دیابت، باعث به مخاطره افتادن بیشتر در صورت ابتلا به این بیماری می‌شود اما با پردازشگر ما آن‌ها قادر خواهند بود خطر متوجه خود را با بررسی چند عنصر مختلف ارزیابی کنند.» 

بنا به گفته محققان، که این ابزار را در مقاله‌ای که در مجله «نیچر مدیسین» منتشر شده معرفی کردند، این پردازشگر می‌تواند در تعیین این که چه کسی اول واکسن را دریافت کند نیز حیاتی باشد چرا که افرادی را که در معرض بیشترین خطر مرگ قرار دارند تشخیص می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان