کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با مصرف روزانه شراب قرمز و پنیر

برخی از عادت‌های بد ما در دوران همه‌گیری کرونا ممکن است خیلی هم بد نباشد

مصرف پنیر و شراب بسته به سایر عوامل ژنتیکی، ممکن است از افراد در برابر علائم بیماری آلزایمر محافظت کند- ANDRES LARROVERE / AFP

برخی از عادت‌های بد ما در دوران همه‌گیری کرونا ممکن است خیلی هم بد نباشد. تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف شراب و پنیر می‌تواند ما را در برابر خطر زوال عقل محافظت کند. 

اُریل ویلت، استادیار علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه ایالتی آیووا که در انجام این تحقیق شرکت داشته است، اظهار می‌دارد که اگرچه یافته‌های این تحقیق بهانه کافی برای هر شب جشن گرفتن با یک دیس پنیر و بطری شراب فراهم نمی‌کند، اما «نتایجی که به دست آورده‌ایم بسیار شگفت‌انگیز است». 

در این مطالعه چهارساله که با حضور ۱۷۸۷ شرکت‌کننده بریتانیایی بین ۴۶ تا ۷۷ انجام شده است، شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌ای را درباره تناوب مصرف غذاهای مختلف از میوه و سالاد تازه گرفته تا ماهی‌های روغنی، قهوه، آبجو و شراب سفید، شراب قرمز و پنیر پر کرده‌اند. 

سپس برای تعیین سرعت عملکرد مغز، از شرکت‌کنندگان «آزمایش هوش سیال» گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق اطلاعات درباره انواع مواد غذایی و الکلی را که شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی مصرف کرده بودند، جمع‌آوری شد. در آزمایش‌های متعاقب بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ و بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این افراد دوباره مورد مطالعه قرار گرفتند. 

نتایج منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر در نوامبر ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مصرف شراب قرمز و پنیر از زوال عقل جلوگیری می‌کند. پنیر به عنوان موثرترین ماده غذایی برای جلوگیری از زوال عملکرد مغز در نتیجه افزایش سن شناخته شده است. 

دکتر ویلت می‌گوید: «این برای من مایه شگفتی بود که مطابق یافته‌های این تحقیق، مصرف متعادل پنیر و نوشیدن شراب قرمز به طور روزانه نه تنها به ما برای کنار آمدن با بیماری همه‌گیر کرونا کمک می‌کند، بلکه همچنین برای حل یک مشکل پیچیده که هیچ وقت کُند نمی‌شود، ما را یاری می‌رساند. 

در این مطالعه میزان ثروت افراد و تاثیر آن بر نحوه تغذیه در نظر گرفته شده است. اما برای تعیین این که آیا ایجاد تغییرات آسان در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند، هنوز نیاز به انجام آزمایش‌های بالینی تصادفی داریم.» 

براندون کلایندینست، از نویسندگان این تحقیق، توضیح می‌دهد که مصرف پنیر و شراب بسته به سایر عوامل ژنتیکی، ممکن است از افراد در برابر علائم بیماری آلزایمر محافظت کند. وی می‌گوید: «خطر ابتلا به آلزایمر به عوامل ژنتیک ربط بسیار دارد. گرچه برخی بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند، برخی دیگر با ژن‌های متفاوت دچار این بیماری نمی‌شوند.» 

مطابق پژوهش‌ها، مصرف هفتگی گوشت گوسفند نیز برای بهبود قوای مغزی مفید است، اما مصرف نمک اثر معکوس دارد. مصرف بیش از اندازه نمک خطر ابتلا به مشکلات شناختی را افزایش می‌دهد. 

کلایندینست، می‌گوید: «شاید راه‌حلی که به دنبال آن هستیم در تغییر نحوه تغذیه باشد. دانستن این که چه غذاهایی برای جلوگیری از زوال عقلی مفید یا مضر است، به درک بهتر این مشکل و مقابله با آن کمک می‌کند.» 

بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل یا از دست دادن حافظه در انگلیس است. سازمان بهداشت ملی بریتانیا آن را به عنوان «یک عارضه (گروهی از علائم مرتبط) همراه با کاهش مداوم عملکرد مغز» توصیف می‌کند: «آلزایمر بر حافظه، مهارت‌های تفکر و سایر توانایی‌های ذهنی تأثیر می‌گذارد». 

© The Independent

بیشتر از زندگی