الیوت آبرامز: رژیم ایران از آدم‌ربایی و قتل روزنامه‌نگار مخالف دریغ نمی‌کند

«تحریم‌های ایالات متحده، بودجه نظامی ایران را ۲۴ درصد کاهش داده است»

الیوت آبرامز معتقد سخنان خود را با محکومیت قتل روح‌الله زم آغاز کرد- Erin SCHAFF / POOL / AFP

الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که در یک وبینار حضور یافته بود، سخنان خود را با محکوم کردن اعدام روح‌الله زم در ایران آغاز کرد. او در ادامه به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر قدرت نظامی ایران  تأکید کرد.

الیوت آبرامز گفت: «من می‌خواهم با یادآوری قتل وحشیانه روح‌الله زم توسط رژیم ایران، در آخر هفته گذشته شروع کنم. این رژیمی است که از آدم‌ربایی و اعدام روزنامه‌نگار مخالف خود دریغ نمی‌کند. در واقع، سپاه پاسداران با افتخار عکس‌های او را پس از ربودن با چشم‌بند منتشر کرد.»

او در ادامه با اشاره به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی افزود: «ما با یک رژیم بی‌رحمانه و رادیکال روبرو هستیم که برای قدرت‌نمایی، از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و از قوانین و هنجارهای بین‌المللی نیز سرپیچی کند. به همین دلیل بسیار مهم است که کشور حامی تروریسم در جهان، هرگز کشنده‌ترین سلاح جهان را به دست نیاورد».

وی همچنین در مورد تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی گفت که به لطف تحریم‌ها، رژیم جمهوری اسلامی به دنبال مذاکره است. مهم است که در مذاکرات آتی ایالات متحده علاوه بر پرونده هسته‌ای، بر روی برنامه موشک بالستیک ایران، تروریسم منطقه‌ای و پشتیبانی از گروه‌های نیابتی مسلح و گروگان‌گیری ایران نیز تمرکز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیوت آبرامز در ادامه سخنانش با تأکید بر سه بخش از تهدیدات جمهوری اسلامی برای جامعه بین‌الملل گفت: «کسانی که برای حل مسئله هسته‌ای تلاش می‌کنند باید به یاد داشته باشند که در وهله اول چرا و چگونه با این چالش روبرو هستیم. تلاش‌های پنهانی قبلی ایران برای توسعه قابلیت‌های تولید اورانیوم غنی شده، از ابتدا، نه به اهداف صلح‌آمیز، بلکه با آرزوی تولید تسلیحات هسته‌ای مربوط بود».

دوم، به‌ویژه در این شرایط، جلوگیری از دسترسی سریع رژیم ایران به یک سلاح هسته‌ای؛ که قصد دارد ابتدا با انباشت اورانیوم غنی شده و سپس با استفاده از آن در سلاح‌های هسته‌ای آن را بسازد، امری حیاتی است. ایران با ظرفیت قابل‌توجه برای غنی‌سازی اورانیوم، دارای انبوهی از مواد غنی شده است که می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای برسد.

سوم، ایرانی‌ها در زمینه مذاکره و چانه‌زنی بسیار با تجربه هستند. درحالی‌که ما همچنان به دنبال یک معامله جدید و بهتر هستیم، باید مراقب سقوط در دام مذاکره باشیم و باید قبل از مذاکره در مورد یک معامله مؤثر، از دادن شتاب‌زده امتیازات خودداری کنیم.

آنها فقط در صورتی به‌پای میز مذاکره می‌آیند که تحریم‌ها برقرار باشد. دفعه گذشته نیز به همین دلیل حاضر به مذاکره شدند. آبرامز افزود که به دلیل تحریم‌های شدید ما، بودجه دفاعی آنها برای سال آینده در مقایسه با سال جاری ۲۴  درصد کاهش‌یافته و آنها در شرایط سختی به سر می‌برند.