افزایش تکان‌دهنده قتل‌های هدفمند در افغانستان

۳۱ درصد تلفات انسانی غیر نظامیان، ناشی از ترورهای هدفمند است

کمیسیون حقوق بشر:گذشت زمان نمی‌تواند عاملان قتل‌های هدفمند غیرنظامیان را که جنایت علیه بشریت است، معاف کند-توییتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در گزارش تازه‌ای اعلام کرده‌ است ۳۱ درصد کل تلفات انسانی در این کشور، غیر نظامیان و ناشی از قتل‌های هدفمند است.

این نهاد حقوق بشری، تمام موارد ترور غیرنظامیان در کشور را در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ بررسی کرده است. نتایج تحقیقات، امروز چهارشنبه ۲۶ آذر، اعلام شد.

بر اساس پژوهش کمیسیون حقوق بشر، در این مدت تقریبا ۱۰۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شده است. در میان این قربانیان افرادی بوده‌اند که در درگیری‌های مسلحانه نقشی نداشته‌اند، اما هدفمند مورد سوءقصد قرار گرفته‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید خبرنگاران، روحانیون، کارمندان غیرنظامی نهادها، فعالان حقوق بشر، کودکان و زنان و دیگر شهروندان، بی‌باکانه کشته شده‌اند.

تنها در چند هفته گذشته ۵ خبرنگار افغان کشته شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله هدفمند به غیرنظامیان، از مصداق‌های آشکار جنایت جنگی است. از همین‌رو، در بسیاری موارد، هیچ گروه مسلح مخالف دولت حاضر نمی‌شود مسئولیت این خونریزی‌ها را به عهده بگیرد. هرچند در برخی از موارد، شاخه خراسان داعش با صدور بیانیه‌هایی، مسئولیت این قتل‌ها را پذیرفته است.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، گذشت زمان نمی‌تواند عاملان قتل‌های هدفمند غیرنظامیان را از اتهام جنایت علیه بشریت، معاف کند.

در بیانیه خبری این نهاد آمده است:‌ «کمیسیون، از تاثیر تداوم این قتل‌ها بر کار نهادهای ملکی، رسانه‌ای و حقوق بشری، عمیقا نگران است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از حکومت مجدانه می‌خواهد که خانواده‌ قربانیان را در جریان پیشرفت تحقیقات و بررسی‌های خود بگذارد، نتایج آنها را به اطلاع عموم برساند و در نهایت عدالت را در خصوص قربانیان اجرا کند.»

جنگ و خونریزی در کشور، به رغم تلاش‌‌ها برای رسیدن به توافق صلح و آتش‌بس با طالبان، به شدت ادامه دارد. گروه طالبان تاکنون حاضر نشده ‌است به خواست افغان‌ها و جامعه جهانی، برای پایان دادن به جنگ تن دهد.