کوشنر به اسرائیل و مراکش سفر می‌کند

هواپیمای «ال‌آل» اسرائیل با پرواز مستقیم هیات آمریکایی و اسرائیلی را از تل‌آویو به رباط می‌برد

جرد کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ-Olivier DOULIERY / AFP

جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید هفته آینده در راس هیاتی از مقامات آمریکایی به اسرائیل و مراکش سفر می‌کند.

این دو کشور اخیرا توافق صلح امضاء کرده‌اند و یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی هدف از سفر کوشنر را گفت‌و‌گو درباره توافق عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل عنوان کرده است.

مراکش چهارمین کشوری است که در سه ماه اخیر روابط خود را با کمک آمریکا با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند. امارات متحده عربی نخستین کشور عربی بود که پس از سال‌ها وقفه در بهبود روابط کشورهای عربی با اسرائیل (آخرین بار مصر و اردن روابط خود را را اسرائیل عادی ‌سازی کرده بودند) به سوی صلح با این کشور یهودی‌نشین گام برداشت.

جرد کوشنر که داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است، نقش مهمی در شکل‌گیری این توافق‌های صلح ایفا کرده است. بسیاری از ناظران بین‌المللی توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل که به دنبال آن عادی‌سازی روابط بحرین، سودان،مراکش و بوتان با اسرائیل انجام شد را یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت ترامپ می‌دانند.

به گزارش رویترز هیات آمریکایی در اسرائیل روز دوشنبه به تیمی از مقامات این کشور ملحق می‌شود و آنها با پرواز مستقیم از تل‌آویو به رباط خواهند رفت. اقدامی که نشانه‌ای از پیشرفت در توافق اسرائیل و مراکش به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوشنر در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور نیز گفت‌و‌گو می‌کند.

انتظار می‌رود شرکت هواپیمایی ال‌آل اسرائیل روز سه‌شنبه پرواز مستقیم بین تل‌آویو و رباط را انجام دهد.

وزیر حمل و نقل اسرائیل در پاسخ به پرسشی در مورد عادی‌سازی روابط با مراکش گفت: «خیلی مفتخرم که نوه‌های ما می‌توانند در زمانی که زنده‌ هستند مراکش را ببینند. این صلح است.»

مراکش یک کشور مسلمان است که یکی از بیشترین شمار مهاجران یهودی به اسرائیل را دارد (۲۵۰هزار نفر).

کوشنر می‌گوید مذاکره با دیگر کشورهای عربی و مسلمان برای پیوستن به روند صلح با اسرائیل ادامه دارد.

تهدیدهای ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی از جمله عواملی است که به گمان بسیاری از ناظران بین‌المللی روند صلح کشورهای عربی و مسلمان با اسرائیل را شتاب بخشیده است. مقامات تهران با لحنی بسیار تند از صلح اعراب و اسرائیل انتقاد کرده و تهدید‌هایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.