نماینده مجلس: عوامل ترور فخری‌زاده شناسایی یا دستگیر شدند

«دشمن از یک طرح عملیاتی مخوف و با ابزار پیشرفته نرم‌افزاری استفاده کرد»

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه گفت که «همه عاملان و سرپل‌‌های پشتیبانی و لجستیک» ترور محسن فخری‌زاده، از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران شناسایی و عده‌ای از این افراد نیز دستگیر شده‌اند.

او در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «این موضوع در حد نصب آن اسلحه و خودرویی که در آن محیط بوده و منفجر شده و افرادی که این اقدامات پشتیبانی و لجستیک را برای دشمن انجام دادند و همچنین سرپلی که با اینها ارتباط داشته همه شناسایی شدند.» ولی اضافه کرد که «اجازه ندارد ریز مطلب» را توضیح بدهد.

محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روز هفتم آذر ماه در نزدیکی دماوند با شلیک گلوله به خودروی حامل او، کشته شد.

آقای محمودوند در ادامه گفت که در ترور آقای فخری‌زاده، دشمن «از یک طرح عملیاتی مخوف و با ابزار پیشرفته نرم‌افزاری استفاده کرده‌است». او افزود: «افرادی که هماهنگی تجهیزات و امکانات این عملیات تروریستی را داشتند شناسایی شدند و عده‌ای از این افراد نیز دستگیر شدند و نتیجه نهایی حتماً با صلاحدید مسئولان ذیربط نظام، در رسانه ملی اعلام خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس، از آنچه ناهماهنگی بین مسئولان در اطلاع‌رسانی بوده، انتقاد کرد و فگت: «عده‌ای به اسم دلسوز کشور و نهادهای امنیتی رسما مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند امنیت ما ضعیف است. در موضوع ترور، حفاظت شخصیت‌ها را مورد هدف قرار می‌دادند که اینها ضعیف هستند. این نوع نگاه و مصاحبه‌ها جز ضعیف کردن کشور و ملت هیچ رهاوردی ندارد».

به گفته آقای محمود وند، «این پروسه به جایی رسید که دشمن از زدن این شهید بزرگوار ناامید شد و برای اولین‌بار از یک طرح تروریستی و خلاقیت و نوآوری در جهان استفاده کرد که رسماً و عملاً در یک کار عملیاتی اجرا شده.»

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روایت‌های مختلفی از ماجرا ارائه کرده‌اند و در تازه‌ترین آنها گفته‌اند که آقای فخری‌زاده با تیرباری که از طریق ماهواره و نرم‌افزار تشخیص چهره کنترل می‌شد، ترور شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از حادثه گفت عوامل این ترور و انفجار تیر ماه گذشته در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، یکی بوده‌اند و افزود «به نظر می‌رسد که اسرائیل در آنها نقش دارد». محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم گفت که شواهد حاکی از نقش اسرائیل در این ترور‌است. اما یکی از اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، فت «هیچ سرنخ» یا نشانه‌ای از این که چه کسی پشت قتل فخری‌زاده بوده، در دست ندارد.

هفته گذشته علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از «پیشرفت» در پرونده قتل فخری‌زاده خبر داد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت: «کسانی که از دهه شصت خیانت به ملت ایران را آغاز کردند، باید شناسایی و معرفی شوند.» مسئولان جمهوری اسلامی معمولا عبارت «دهه شصت» را برای اشاره به سازمان مجاهدین خلق ایران به کار می‌برند.