سرنوشت حساب توییتر ترامپ پس از پایان ریاست‌جمهوری

در بین شخصیت‌های سیاسی، ترامپ پس از اوباما بیشترین دنبال‌کنندگان را در توییتر دارد

حساب شخصی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در توییتر- Olivier DOULIERY / AFP

مطابق قوانین توییتر، دونالد ترامپ به عنوان یکی از رهبران سیاسی جهان، در حال حاضر از رعایت بسیاری از قوانین توییتر معاف است. احتمالا پس از بیستم ژانویه و مراسم سوگند یادکردن جو بایدن به عنوان رییس‌جمهورآمریکا، ترامپ دیگر از این‌گونه حمایت‌‌های توییتری برخوردار نخواهد بود. 

توییتر اعلام کرده است اگر آقای ترامپ به انتشار تئوری‌های توطئه در توییتر ادامه دهد، ممکن است حساب شخصی او در این رسانه اجتماعی با خطر مسدود شدن مواجه شود. 

به دنبال روزهای پس از انتخابات سوم نوامبر، وقتی روشن شد آقای بایدن پیشتاز نتایج رای‌گیری و رییس‌جمهور آینده است، آقای ترامپ بدون ارائه هیچ مدرکی، از توییتر به عنوان ابزاری برای انتشار نظریه‌های توطئه خود درمورد تقلب در انتخابات استفاده کرد.

در نتیجه، بسیاری از تويیت‌های او در ارتباط با نتیجه انتخابات، حتی وقتی میلیون‌ها بار روی این شبکه اجتماعی بازنشر می‌شوند، با برچسبی از توییتر به این مضمون همراه می‌شود:‌ «این ادعا درباره تقلب در انتخابات مورد مناقشه است.»

این توییت‌ها ممنوع نیستند چرا که در حال حاضر حساب شخصی ترامپ ذیل قانون «رهبران جهان در توییتر: قوانین و رویکرد» قرار دارد که برمبنای آن توییتر اجازه می‌دهد، توییت‌هایی که قوانین آن را نقض می‌کنند، در صورتی که از «ارزش آشکاری در جهت مصلحت عمومی» برخوردار باشند، کماکان اجازه انتشار در این رسانه اجتماعی را داشته باشند. 

با این حال و طبق قوانین توییتر، ممکن است بر چنین توییت‌هایی برچسب‌هایی بزنند با این مضموند که ممکن است محتوای آن‌ها ناقض قوانین باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وضعیت ممکن است پس از ۲۰ ژانویه و زمانی که ترامپ به یک شهروند عادی تبدیل شود، دیگر وجود نداشته باشد. پس از این تاریخ، اگر او به انتشار چنین توییت‌هایی ادامه دهد، ممکن است در نهایت از استفاده از توییتر منع شود. 

یک سخنگوی توییتر به نشریه فوربز گفت پس از ۲۰ ژانویه، رییس‌جمهور سابق باید از همان قوانینی پیروی کند که در مورد شهروندان عادی اعمال می‌شود. این سخنگو گفت توییتر «قوانین ویژه‌ای» برای آقای ترامپ در نظر ندارد. 

هم‌زمان آقای ترامپ به دنبال لغو بخش ۲۳۰ از قانون شایستگی ارتباطات است، که از رسانه‌های اجتماعی در مقابل مسئولیت انتشار مطالبی که کاربران منتشر کرده‌اند، محافظت می‌کند. 

آقای ترامپ با ۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده، از جمله ده حساب پرطرفدار توییتر است. در میان سیاستمداران، تنها باراک اوباما پیش از او قرار دارد. شمار دنبال‌کنندگان اوباما در توییتر، بیش از ۱۲۵ میلیون نفر است. 

در مقایسه، حساب رسمی توییتر رییس‌جمهور آمریکا، ۳۳ میلیون و صد هزار دنبال‌کننده دارد. توییتر پیشتر اعلام کرد که این حساب رسمی را در تاریخ بیستم ژانویه، حتی اگر ترامپ نپذیرد، به آقای بایدن واگذار خواهد کرد. 

آقای ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود و حتی در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، از توییتر برای دور زدن رسانه‌های سنتی، که مدعی است بسیاری از آن‌ها با او مخالف‌اند، استفاده کرده است تا با حامیان خود ارتباط برقرار کند. 

توییت‌های آقای ترامپ موجب مناقشه‌های بسیاری شده است. این مناقشه‌ها آقای ترامپ را حتی بر آن داشت در دوران کارزار انتخاباتی، در ماه ژوئیه در توییتی بنویسد: «وقتی که من رییس‌جمهور شوم، دیگرمجبور نیستید نگران توییت‌هایم باشید.» 

آقای ترامپ از سیاست معافیت توییتر در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد تا بدون نگرانی درباره مسدود شدن دائمی حسابش در این رسانه اجتماعی، تئوری‌های مناقشه‌برانگیزی را درباره کووید-۱۹ و همچنین «جان سیاهان مهم است» منتشر کند. 

توییتر، مقررات مختلفی برای مقابله با افرادی دارد که قوانین توییتر را نقض می‌کنند، از جمله محدود کردن دامنه انتشار توییت‌ها و همچنین اعمال محدودیت‌های موقت بر حساب کاربری. 

© The Independent

بیشتر از جهان