۱۰ پل بی‌نظیر جهان

از نبوغ مهندسی برجسته‌ترین پل‌های جهان شگفت زده شوید

پل طلایی ویتنام- Linh PHAM / AFP

بعضی اوقات انسان می‌تواند از اماکنی غیرمنتظره الهام بگیرد. برای مثال به پل هامبل فکر کنید. ما چقدر به وسیله‌ای فکر می‌کنیم که موجبات نقل و انتقال راحت ما از یک طرف رودخانه به طرف دیگر را فراهم می‌آورد؟ ضرورت و عملی بودن معمولا واژه‌هایی نیستند که با مفهوم زیبایی در ارتباط باشند اما انتخاب ما از ده پل برتر جهان می‌تواند این بناهای باشکوه را از زاویه جدیدی به شما نشان دهد.  

پل عظیم دانیانگ کونشان - چین

این پل با ۱۰۲ مایل (حدود ۱۶۴کیلومتر) طول، طولانی‌ترین پل دنیا است. این پل در سال ۲۰۱۱ برای عموم مردم افتتاح شد و ساخت آن به دست حدود ده هزار نفر طی چهار سال صورت گرفت و ۶.۵ میلیارد پوند هزینه برداشت. این سازه بی‌نظیر شانگهای را به شهر نانجینگ، پایتخت استان جیانگسو در چین، متصل می‌کند.  

 پل میلو - فرانسه

پل میلو در فرانسه که حتی از برج ایفل هم مرتفع‌تر است، در حال حاضر عنوان بلندترین پل دنیا را از آن خود کرده است. ارتفاع این پل ۳۴۳ متر است و در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. این پل بر دره تارن واقع است و کلرمونت فراند را به بزیر و ناربون متصل می‌کند. برای دیدن زاویه متفاوتی از این سازه عظیم، علاقه‌مندان می‌توانند از زیر آن با قایق عبور کنند.  

پل ریبلهد - یورکشایر شمالی

پل ریبلهد که از ۲۴ طاق سنگی تشکیل شده است و ۳۲ متر بالای مرغزارهای پایین خود قرار دارد، بهترین مثال بریتانیا از مهندسی دوران ویکتوریا است. این پل بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۴ ساخته شد و در سال ۱۹۸۸ با «درجه ۲» ثبت شد. این پل که بخشی از مسیر خوش‌منظره خط راه‌آهن ستل-چارلیزل است، در مرکز سه قله کوه در مرز کامبریا با یورکشایر قرار گرفته است.  

پل واسکو دا گاما - پرتغال

پل واسکو دا گاما که ده مایل (تقریبا معادل ۱۶ کیلومتر) طول دارد، شمال و جنوب پرتغال را به هم متصل می‌کند و طولانی‌ترین پل اروپا است. این پل در سال ۱۹۹۸ برای عموم مردم افتتاح شد و به یادبود کاشف پرتغالی،  اولین اروپایی که در قرن پانزدهم از راه دریا به هند رسید، نام‌گذاری شده است. این پل که بر روی رود تاگوس بنا شده است با پای پیاده قابل دسترسی نیست و به نحوی ساخته شده است تا در برابر بادهایی با سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت (حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت) مقاوم باشد.  

پل بیپانجیانگ - چین

پل بیپانجیانگ یا پل دوگ که بیش از ۵۶۰ متر ارتفاع دارد مرتفع‌ترین پل دنیا است. این بنا علاوه بر زیبایی، کاربرد برجسته‌ای هم دارد؛ این پل شهرهای لیوپانشوی و کیوجینگ را به هم متصل می‌کند که باعث کاهش زمان سفر میان این دو شهر تا سه ساعت می‌شود. ساخت این پل که ارتفاعی تقریبا دو برابر ارتفاع برج شارد لندن دارد، ۸۸ میلیون پوند هزینه برداشت.  

پل طلایی - ویتنام

پل طلایی ۱۵۰ متری ویتنام از زمان افتتاح در ماه ژوئن سال جاری به جاذبه‌ای اصلی برای گردشگران تبدیل شده است. این پل خیره‌کننده که بر نوک قله کوهی در نزدیکی شهر دانانگ احداث شده به گونه‌ای ساخته شده که گویی با دو دست غول‌آسا بالا نگه داشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

  پل پون دوگار - فرانسه

پل پون دوگار که قطعا عنوان قدیمی‌ترین پل این فهرست را از آن خود می‌کند، بنایی رومی است که در قرن اول میلادی ساخته شده است. این بنا در آغاز برای دسترسی شهر نیمز به آب در سه طبقه احداث شد و ۵۰ متر ارتفاع دارد. این پل با استفاده از سنگ آهک نرم و زرد ساخته شده است و دولت فرانسه در سال ۱۸۴۰ آن را به عنوان یک بنای تاریخی ثبت کرد.  

پل گلدن گیت - ایالات متحده

این پل نمادین سن فرانسیسکو در که در سال ۱۹۳۷ افتتاح شد، یکی از رقبای جدی برای عنوان مشهورترین پل دنیا است. این پل که به رنگ نارنجی رنگ‌آمیزی شده است، هنگام افتتاح به روی عموم مردم با یک هفته جشن و شادی روبه‌رو شد. این پل فقط به دلیل نبوغ مهندسی آن معروف نیست، حدود ۱۷۰۰ نفر از زمان افتتاح آن در ۱۹۳۷ تاکنون از روی آن خودکشی کرده‌اند. در هفته جاری طرحی دوساله برای احداث توری به منظور جلوگیری از خودکشی که در فاصله شش متری زیر مسیر عابر پیاده پل قرار می‌گیرد، شروع شد که بنا دارد جلوی وقوع مرگ‌های بیشتر را در این مکان بگیرد.  

پل هارتلند/نیو برانزویک - کانادا

این پل که در سال ۱۹۰۱ افتتاح شد طولانی‌ترین پل پوشیده جهان است که در سال ۱۹۸۰ به عنوان بنای تاریخی ملی ثبت شد. این پل که همچنین با نام «پل بوسیدن» مشهور است، ۳۹۰ متر طول داشته و احداث آن به دورانی برمی‌گردد که مردان جوان اسب خود را «آموزش داده» تا در اواسط پل توقف کنند تا پیش از آن که به راه خود ادامه دهند، چند بوسه را از معشوق خود بدزدند. این پل یک طرفه در سال‌های ۱۹۲۱-۱۹۲۲ مسقف شد علی‌رغم آن که مردم محلی مخالف آن بودند چرا که نگران بودند «پوشاندن» پل تهدیدی علیه پاکدامنی جوانان خواهد بود. در سال ۱۹۵۵، تمبری در کانادا این بنای تاریخی را گرامی داشت.  

 پل اشیما اوهاشی - ژاپن

با نگاهی به عکسی از این پل بدنام شاید بتوان شما را بخشید که آن را با پیست رقابت خودروهای مسابقه‌ای اشتباه بگیرید. این پل که مصداقی برای این گفته است که «کتاب را نمی‌توان از روی جلد آن قضاوت کرد» جاده‌ای شدیدا شیب‌دار برای خودروها است که حداکثر شیب آن ۶.۱ درصد است. برای مقایسه، تپه باکس  در منطقه «ساری» (حومه ای در شمال غربی لندن) که محبوب دوچرخه‌سواران است به طور میانگین شیبی ۵ درصدی دارد. پل اشیما اوهاشی که تقریبا یک و نیم مایل است شهرهای ماتسو و ساکایمیناتو را به هم متصل کرده و بزرگ‌ترین پل ژاپن با چارچوبی مستحکم است.

© The Independent

بیشتر از زندگی