آنچه افراد دارای آلرژی باید درباره واکسن فایزر بدانند

افرادی که قصد تزریق واکسن دارند باید سوابق پزشکی خود را با کادر درمانی در میان بگذارند

تنها افرادی که سابقه آلرژی‌های شدید به واکسن یا مواد استفاده شده در این واکسن‌ها را دارند باید از تزریق آن خودداری کنند-Kirsten Luce/Pool via REUTERS

با توزیع واکسن کرونای تولیدی «فایزر-بیونتک» در آمریکا و کانادا، مقامات مسؤول در مورد کسانی که دچار آلرژی‌های مختلف هستند هشدار داده و توصیه‌هایی کرده‌اند. 

هفته گذشته، اداره نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی بریتانیا (ام‌اچ‌آراِی) اعلام کرد که افراد مبتلا به آلرژی‌های «مهم» باید از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند.  

این هشدار به دنبال واکنش آلرژیک دو تن از کارکنان نظام درمان عمومی بریتانیا پس از دریافت واکسن صادر شد. 

هر دوی این افراد که «سابقه واکنش‌های شدید آلرژیک» داشتند و با خود آمپول‌های خودزن آدرنالین حمل می‌کردند، اکنون پس از درمان‌های لازم بهبود یافته‌اند.  

به دنبال این واقعه دکتر جون رِین، رئیس «ام اچ آر ای» در بیانیه‌ای گفت: «هر کس که دارای سابقه آنافیلاکسی (حساسیت‌های شدید) به واکسن، دارو یا مواد غذایی است، نباید واکسن فایزر-بیونتیک را تزریق کند. افرادی که به نخستین دوز واکسن، آنافیلاکسی نشان داده‌اند باید از تزریق دومین دوز خودداری کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آنافیلاکسی عارضه جانبی شناخته شده اما نادر در مقابل هرنوع واکسن است. اغلب مردم دچار آنافیلاکسی نمی‌شوند و فواید (واکسن) در حفاظت از مردم در مقابل کووید-۱۹ از مضرات آن  بیشتر است. 

هرکه قرار است واکسن کووید-۱۹ تزریق کند، باید در نوبت قرار خود با مرکز درمانی و پیش از تزریق سؤالات و سابقه آلرژی‌های جدی‌اش را با عضو نظام درمانی درمیان بگذارد.» 

دکتر رین افزود مردم می‌توانند «کاملا اطمینان» داشته باشند که این واکسن با «استانداردهای دقیق ایمنی، کیفیت و تاثیر» ام اچ آر‌ای مطابقت دارد. 

در این میان، اعضای اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) در طول آخر هفته‌ای که گذشت گفتند اغلب شهروندانی که دچار آلرژی‌های مختلف‌اند همچنان در مقابل واکسن فایزر بیونتک ایمن هستند. 

«اف دی ای» که هفته گذشته مجوز توزیع و استفاده از این واکسن را صادر کرد می‌گوید تنها افرادی که سابقه آلرژی‌های شدید به واکسن یا مواد استفاده شده در این واکسن‌ها را دارند باید از تزریق آن خودداری کنند. 

دکتر پیتر مارکس، رئیس بخشی از «اف دی ای» که مجوز واکسن فایزر بیونتک را صادر کرده، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما به مردم می‌گوییم که جز در مواردی که به واکسن یا مواد  به کار رفته شده در آن آلرژی شدید نشان داده‌اند، می‌توانند مورد تزریق قرار بگیرند.» 

دکتر مارکس به دنبال اعلامیه «ام اچ آر ای» بریتانیا مبنی بر این که افرادی که سابقه آنافیلاکسی داشته‌اند باید از تزریق واکسن فایزر خودداری کنند، گفت: «حدود ۱.۶ درصد مردم به نوعی ماده غذایی یا محیطی آلرژی شدید داشته‌اند. ما حقیقتا نمی‌خواهیم این تعداد از افراد قادر به استفاده از واکسن نباشند.»   

«اف دی ای» به شهروندانی که دچار آلرژی هستند توصیه کرد که با مشورت پزشکشان، اطمینان حاصل کنند که به مواد به کار رفته در واکسن‌ها حساسیت ندارند. 

روز جمعه، روسای شرکت تولید داروی فایزر گفتند در طول آزمایشات گسترده بالینی نهایی‌شان روی حدود ۴۴ هزار داوطلب دریافت واکسن هیچ موردی از واکنش‌های آلرژیک مشاهده نکرده‌اند. اما این آزمایشات، داوطلبان مبتلا به آلرژی‌های شدید به واکسن یا مواد به کار رفته در آن را دربر نگرفته است.  

آن‌ها می‌گویند هیچ مورد آنافیلاکسی مرتبط با آزمایشات واکسن کرونا در شش هزار داوطلب دیگری که مورد تزریق واکسن واقعی و دارونما قرار گرفته بوده‌اند، مشاهده نشده است. در این گروه افرادی بوده‌اند که در مقابل گرده گیاهان و برخی مواد غذایی آلرژی و سابقه آنافیلاکسی داشته‌اند. 

روز شنبه، مقامات کانادا گفتند افرادی که پیش‌تر به واکسن حساسیت نشان داده‌اند نباید واکسن‌های فایزربیونتک را تزریق کنند. 

سوپریا شارما، مشاور ارشد بهداشتی کانادا گفت: «اگر تاکنون به واکسن (دیگری) یا این واکسن یا مواد به کار رفته در آن حساسیت نشان داده‌اید، باید از تزریق آن خودداری کنید. اما اگر آلرژی‌های دیگری دارید، می‌توانید این واکسن را بزنید.» 

او افزود که اداره بهداشت کانادا بر وضع مزاجی افرادی که واکسینه می‌شوند و هرگونه نشانه واکنش ناخواسته یا عوارض جانبی آن نظارت خواهد کرد. 

مقامات کانادا گفته‌اند انتظار دارند تا پیش از پایان ماه مارس تعداد شش میلیون دوز واکسن فایزر و مدرنا دریافت کنند. هر واکسن باید در فاصله سه هفته و در دو دوز تزریق شود. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی