پدر یکی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: چطور یک مشت جنایتکار در تحقیقات شرکت دارند؟

خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی خواستار بازداشت فرمانده هوافضای سپاه شدند

در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، خانواده قربانیان این فاجعه با حضور در دادسرای نظامی تهران خواستار بازداشت امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و محاکمه عوامل این فاجعه شدند. پدر مریم ملک، یکی از قربانیان این فاجعه نیز فرمانده سپاه و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را جنایتکارانی خواند که در تحقیقات مشارکت دارند.

پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه، بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ در حالی که سپاه بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع، سرگرم حمله‌های موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود (تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد)، با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد. مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را تکذیب کردند و سرانجام ادعا کردند که این هواپیمای بر اثر آنچه که «خطای انسانی» خوانده شد، سرنگون شده است. با گذشت نزدیک به یک سال، نه تنها عاملان این فاجعه معرفی و محاکمه نشده‌اند، بلکه هنوز ابهام‌های بسیار زیادی در مورد نحوه رخ دادن این فاجعه مطرح است و به خانواده قربانیان نیز هیچگونه غرامتی پرداخت نشده است.

پدر مریم ملک یکی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی سرنگون شده توسط سپاه روز گذشته  در دادسرای نظامی تهران گفت: «چطور یک مشت ادم جنایتکار ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند. ... فرمانده هوافضایی که  خودش دستش به خون فرزندان ما آلوده است اجازه میده که تحقیق به درستی انجام بشه؟» او به طور مشخص از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و امیرعلی حاجی‌زاده به عنوان جنایتکاران در این فاجعه نام برد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ظریف برای مصالحه با اوکراین و جلوگیری از ارجاع پرونده به دادگاه بین‌المللی تلاش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر مریم ملک که در کانادا دانشجوی دکترا بود، در ادامه گفت: «چرا در این مدت فرمانده فضاهوا، رئیس هواپیمایی کشوری، فرماندهی سپاه .... و مخصوصا از جنایت‌کاری که به عنوان وزیر امور خارجه است برکنار نشدند؟ بنده سینه‌ام رو باز می‌کنم، استدعا می‌کنم همینجا دستور بدید من رو دستگیر کنند، همین‌جا من رو اعدام کنند. من بعد از بچه‌ام زندگی نمی‌خوام، هیچی نمی‌خوام. ما از جان گذشته هستیم. الان یک سال تقریبا گذشت، ما فقط توی تاریکی داریم زندگی می‌کنیم.»

در یک سال گذشته فشار زیادی روی خانواده قربانیان وجود داشته و نیروهای امنیتی حتی در نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری و یادبود قربانیان نیز اعمال نظر کردند.

اوکراین به عنوان کشور مالک این هواپیما تاکید دارد که هنوز اطلاعات مورد نیاز را از طرف ایران دریافت نکرده است. مقامات تهران که تا ماه‌ها از تحویل جعبه‌سیاه این هواپیما برای بازخوانی اطلاعات خودداری می‌کردند نیز می‌گویند هنوز در مورد پرداخت غرامت به جمع‌بندی نرسیده‌اند.