ما مسخ شده‌های ببخشید و عذرمی‌خواهمِ دوران اصلاحات امیدی به آینده نداریم

واکنش مردم در ایران درباره کشمکش‌های اخیر ایران، آمریکا و انگلستان

ATTA KENARE / AFP

تلاش ایران برای متوقف کردن یک نفتکش بریتانیایی، افزایش تنش‌ها میان ایران و بریتانیا، دخالت آمریکا و درخواست از متحدانش برای پیوستن به او، خروج آمریکا از برجام، تهدیدهای وی برای حمله نظامی به ایران، افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت‌ها به ویژه کالاهای ضروری واکنش‌های زیادی میان مردم در داخل و خارج از ایران در پی داشته است. اگر تاثیرپذیری زندگی ایرانیان مقیم خارج از کشور را دراین میان کم ارزیابی کنیم از تاثیر مستقیم و بلامنازع زندگی آنها که داخل ایران هستند نمی‌توان چشم پوشی کرد.

 اقدام ایران در موضوع متوقف کردن نفتکش بریتانیایی، موجب شد سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از مقام‌های ایرانی بخواهد که تنش را در منطقه کاهش دهند. یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نیز «اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران» را مایه نگرانی دانسته بود.

در پی این درگیری‌ها و پس از تهدید تلویحی حسن روحانی به بستن تنگه هرمز، مقام‌های نظامی ایران و آمریکا درباره آن موضع گرفته‌اند.

تنگه هرمز یکی از مهمترین مسیرهای آبی جهان است و حدود یک پنجم از انتقالات نفت جهان از طریق این تنگه انجام می‌شود.

پیش از دور قبلی تحریم‌های ایران هم بحث بستن تنگه هرمز مطرح بود. ایران و آمریکا در مقطع پایانی جنگ ایران و عراق نیز درگیری‌هایی بر سر اخلال در تجارت نفت داشتند.

با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های مالی و نفتی آمریکا، ایران با خطر سقوط صادرات نفتی روبرو شد.

با تهدید دونالد ترامپ به حمله نظامی به ایران پس از کشمکش‌های اخیر نیز مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داده و این حرکت را فاقد عقلانیت عنوان کرده است.

محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید سیاست آمریکا در قابل ایران «فاقد عقلانیت و مبنای حقوقی است و خلاف عقل سلیم است». او در روزهای گذشته گفته است اوضاع کنونی برای او یادآور روزهای پیش از جنگ عراق است.

اما واکنش مردم در ایران درباره کشمکش‌های اخیر ایران، آمریکا و انگلستان بر سر برجام و توقیف ناو و گرانی‌ها و آینده مذاکرات چیست؟

 در دوران «بلاتکلیفی» زندگی می‌کنیم

در زمانی که سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، «مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور» را نشانه «رویکرد و نگاه انقلابی» آنها می‌داند و تهدید به بستن تنگه هرمز را قدرت نمایی می‌خواند، «ثمر» روزنامه نگار و مترجم از اضطراب سوریه و عراق شدن ایران و ناامیدی از هیچ روزن روشنی در آینده می‌گوید. این زن جوان ادامه می‌دهد: «هیچ امیدی به آینده نیست. ما جوان‌های دهه هفتاد، مسخ شده‌های ببخشید، عذرمی‌خواهم‌های اصلاحات و کاملا دل‌سردیم». ثمر می‌گوید: «یادته اون صحنه از سریال هزاردستان که موسیقی با ریتم تند داشت، بعد از اشغال متفقین؟ من با این اخبار و اتفاقات همه‌اش منتظر اون صحنه آشوب هستم». این نویسنده و مترجم ادامه می‌دهد: «دو یا سه سال پیش یک عکس از سوریه دیدم که مرد میان‌سالی توی اتاقش روی تخت نشسته بود و یک طرف اتاق کتابخونه و دیوار دیگر اتاق بر اثر بمباران منفجر شده بود. از اون روز هر زمانی که کتاب می‌خرم یاد اون عکس می‌افتم و اینکه آیا باید یک روز کتاب‌ها را ول کنیم و برویم؟ پس چه فایده؟»

 ثمر از ایجاد حس دوپارگی بین جامعه ایرانیان ساکن ایران و مقیم خارج از کشور می‌گوید که برای خیلی از مردم در داخل ایران وجود دارد که اضطراب کنونی از شرایط ایجاد شده برای ایران را به طور کامل درک نکرده و دغدغه‌های فانتزی خودشان را دارند.

وی می‌گوید: «فکر می‌کنی چیزی به جز اضطراب و دلهره شبانه روزی و له شدن زیر گرانی و فشار اقتصادی برای ما متصور است؟»

از طرفی رعنا، زن خانه دار همه را یک بازی سیاسی می‌داند و نازلی واکنشی دیگرگونه دارد و معتقد است باید صبر کرد تا نتیجه مذاکرات معلوم شود. نازلی ادامه می‌دهد: «این درگیری‌ها فقط برای ما بدبختی به همراه دارد و هیچ امیدی نیست».

مهدی خبرنگار با سابقه هم معتقد است در نهایت همه آشتی می‌کنند و جای نگرانی نیست.

نادر معمار باسابقه هم سیاست‌های ترامپ را مخرب دانسته و می‌گوید صد درصد مخالف سیاست‌های ترامپ است و توضیح می‌دهد: «من مخالف جدی این سیاست و همچنین دنباله روی اپوزیسیون خارج از کشور از این سیاست هستم».

لیلا زن خانه دارهم می‌گوید سِر شدیم. ولی ناصر معتقد است شرایط بسیار پیچیده‌ای است در عین اینکه تجربه لیبی و سوریه را هم داریم و توضیح می‌دهد: «ایران باید هرچه سریع‌ترغنی سازی را انجام دهد. راه دیگری نیست، همانطور که کره شمالی نتیجه واقعی نگرفت. شهرهای بزرگ ایران باید خالی شوند. سیاست‌مداران ایرانی به جای اختلاس باید به فکر خالی کردن شهرهای بزرگ باشند». وی معتقد است در این شرایط سخت به نفع ایران نیست که عقب بکشد.

مریم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی هم با شکایت از افزایش بی رویه قیمت‌ها می‌گوید: «امنیت مالی ندایم. ما نمی‌دانیم فردا با این پولی که در جیبمان است چه کار می‌توانیم بکنیم؟»

 بهروز مهندس راه و ساختمان هم رفتارهای سیاست مردان ایرانی و خارج از ایران را قابل پیش‌بینی نمی‌بیند و می‌گوید: «نمی‌شود به جنگ افروزی ترامپ تکیه کرد. دونالد ترامپ فقط دنبال قدرت نمایی است. او فقط می‌خواهد اسمش در تاریخ بماند و دنبال جنگ نیست. ترامپ یک تاجر است و دنبال منافع اقتصادی. او کاری نمی‌کند که هزینه داشته باشد. مثل کاری که با کره شمالی کرد و ایران هم این را می‌داند و دنبال امتیاز گرفتن از طریق مذاکره است. ترامپ دنبال هیجان و انجام کارهای نمادین است».

وی ادامه می‌دهد: «ترامپ نه با مردم ایران کار دارد و نه با ظریف دنبال مذاکره است، او فقط می‌خواهد با علی خامنه‌ای مذاکره کند و نام خودش را در تاریخ ثبت کند».

بهروز ادامه می‌دهد: «ما درایران در دوران «بلاتکلیفی» به سر می‌بریم. اگر جنگ شود ایران ویران می‌شود. الان همه در استرس زندگی می‌کنیم. همه چیز زندگی ما تحت تاثیر گرانی و اختلاف قیمت‌هاست. فقط امیدوارم قیمت‌ها ثابت شود تا به ثبات در زندگی برسیم».

کلیه مصاحبه‌ها با افراد حقیقی است.