مجمع گزینندگان،‌ ریاست جمهوری بایدن را تایید کرد

در انتخابات ریاست جمهوری، بایدن ۳۰۶ رای الکترال و ترامپ ۲۳۲ رای الکترال آوردند

 بایدن: شعله دموکراسی در این کشور خاموش شدنی نیست - ANGELA WEISS / AFP

دوشنبه عصر به وقت شرق آمریکا، مجمع گزینندگان (کالج الکترال) ایالات متحده، جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به رسمیت شناخت.

 ۵۳۸ عضو این مجمع از ۵۰ ایالت آمریکا و نیز واشنگتن دی‌سی پایتخت این کشور، در شهرهای خود گرد آمدند و آرای خود را به صندوق ریختند که بنا به عرف سیاسی آمریکا، در تایید نتیجه انتخابات در هر یک از ایالت‌ها بود. 

مجمع گزینندگان آرای خود را ۴۱ روز پس از برگزاری انتخاباتی داد که در آن جو بایدن با بیش از هفت میلیون رای در برابر دونالد ترامپ، رییس جمهوری کنونی آمریکا، پیروز شد.

در انتخابات ریاست جمهوری، آقای بایدن ۳۰۶ رای الکترال و آقای ترامپ ۲۳۲ رای این مجمع را به خود اختصاص دادند.

شش ایالت مورد مناقشه آقای ترامپ،‌ یعنی نوادا، جورجیا، پنسلوانیا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسن، پیروزی آقای بایدن را تایید کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در پیامی از پیش آماده شده گفت: «ما مردم، رای دادیم. ایمان به نهادهای کشورمان استوار ماند. اعتبار انتخابات ما مصون ماند.» او افزود: «شعله دموکراسی مدت‌ها پیش در این کشور برافروخته شد. و حالا می‌دانیم که هیچ چیز – حتما همه‌گیری [ویروس کرونا]، یا سوءاستفاده از قدرت – نمی‌تواند این شعله را خاموش کند.»

آقای ترامپ هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفته و شکایت‌های متعددی را در مورد «تقلب» و «سرقت آرا» در دادگاه‌ها طرح کرده،‌ که جملگی رد شده‌اند.

روز ششم ژانویه، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا هم باید نتیجه رای گیری را تایید کند. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مشاوران کاخ سفید گفت که این آخرین فرصت محتمل برای تلاش‌های آقای ترامپ برای جلوگیری از رئیس جمهور شدن رقیبش است. اما این احتمالی بی‌نهایت ضعیف است، چرا که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت دارند.

همزمان با رای‌گیری در کالج الکترال،‌ روز دوشنبه دادگاهی در ویسکانسین هم شکایت دیگری مبنی بر تقلب در شمارش آرای این ایالت را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، دیوان عالی ایالات متحده، شکایت حقوقی کِن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس را که عضو حزب جمهوری‌خواه است، رد کرد. آقای پاکستون خواستار لغو نتایج انتخابات چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا و میشیگان شده بود که جو بایدن در تمام آنها پیروز اعلام شده است.

۹ قاضی دیوان عالی، که سه نفرشان در چهار سال گذشته از سوی دونالد ترامپ انتخاب شده و به تایید سنا رسیدند، این شکایت را رد کردند. این اقدام، با استناد به اینکه ایالت تگزاس حق شکایت از نحوه برگزاری از انتخابات در دیگر ایالات را ندارد، به انجام رسید.

با توجه به اینکه روند تایید انتخابات ۲۰۲۰، روز دوشنبه با رای کالج الکترال و به دنبال آن تایید کنگره در روز ششم ژانویه ادامه می‌یابد، ترامپ از تنگ‌بودن وقت شکایت کرده است.

اکثر قضات، چالش‌های حقوقی جمهوری‌خواهان پیرامون انتخابات را رد کرده‌اند زیرا شاکی یا وجهه قانونی نداشته یا شواهد کافی در اثبات شکایتش ارائه نداده است.

آقای ترامپ ادعا کرده است که اگر قضات تنها موافقت می‌کردند که موارد شکایت را بشنوند، در پایان به نفع او رای می‌دادند.

ترامپ گفت: «اما هیچ‌یک از قضات، از جمله قضات دیوان عالی، شجاعت آن را نداشت که اجازه دهد (پرونده مورد بررسی قرار گیرد). من از آنها بسیار مایوس شده‌ام.»