توضیحات اسکارلت جوهانسون درباره انتخاب وی برای فیلم «مشت و مال»

یک بازیگر باید مجاز به بازی در هر نقشی باشد

AFP

خانم «اسکارلت جوهانسون» مدعی شده که گفتار اخیرش در مورد انتخاب بازیگر برای پروژه‌ها که طی چند سال گذشته درگیر آن بوده است، برای «جلب توجه اینترنتی و بالا بردن تعداد کلیک یک خبر» و به گونه‌ای مغرضانه ویرایش شده است.

این بانوی بازیگر در سال ۲۰۱۸ از بازی در نقش یک مرد تراجنسیتی در فیلم «مُشت و مال» کناره‌گیری کرد. تصمیم او به کناره‌گیری از ایفای این نقش به خاطر انتقادات شدیدی بود که از انتخاب او شده بود. در مصاحبۀ اخیر خود، خانم «جوهانسون» یادآور شد که او «باید مجاز به بازی در هر نقشی» باشد.

در عین حال، این ستاره سینما معتقد است که نقل قول‌ها در مصاحبه با مجله «اَز ایف» به نوعی خارج از محتوا، و نه به ترتیبی که او بیان کرده بود قرار گرفته بودند.

ستاره فیلم «انتقام‌جویان» در مصاحبه اخیرش با مجله «وِرایِتی» به این نکته اشاره کرد که مصاحبه‌ای که اخیرا منتشر شده است، برای «جلب توجه اینترنتی و بالا بردن تعداد کلیک یک خبر» و خارج از محتوا ویرایش شده است: «سؤالی که من در گفتگو با نقاش معاصر،‌ آقای «دیوید سَلی» پاسخ دادم در مورد رویارویی میان هنر و صحت سیاسی بود. آنچه که من گفتم و آنگونه برداشت نشد این بود که من به شخصه باور دارم که در یک دنیای ایده‌آل،‌ هر هنرپیشه‌ای باید مجاز به ایفای هر نقشی باشد. هنر در هر فُرم،‌ می‌باید نسبت به هرگونه صحت سیاسی مصون باشد».

تصمیم خانم «جوهانسون» برای ایفای نقش در فیلم «مُشت و مال» موجب خشم بسیاری از هنرپیشگان تراجنسیتی و فعالان حقوق همجنس‌گرایان شد. این غضب، زمانی که این ستاره هالیوود در نسخۀ عملیات زنده فیلم ژاپنی از نوع آنیمه به نام «شَبَح درون پوسته» نقش اول را ایفا کرد دوچندان شد و به او اتهام «نمونه بارز ماست‌مالی کاری» هالیوودی وارد آمد.

خانم «جوهانسون» در مصاحبه خود با «وِرایِتی» ادامه داد:‌‌ «من درک می‌کنم که در واقع، اختلاف گسترده‌ای در صنعت من (فیلم‌سازی) که سفید پوستان و افرادی که شناخت جنسی خود را مطابق با جنسیت زمان تولد می‌دانند را ترجیح می‌دهد، با سایرین وجود دارد. من خوب می‌دانم که همه هنرپیشگان از امتیازات مشابه من برخوردار نبوده‌اند. من همانگونه که همیشه تلاش کرده‌ام، کماکان به حمایت از تنوع و آمیزه‌های مختلف در هر صنعت ادامه می‌دهم و همچنان در راه آنکه همگان دربرگرفته شوند و هیچ کس کنار گذاشته نشود، مبارزه خواهم کرد».

در پی واکنش به انتقادهای اولیه از حضور خانم «جوهانسون» در فیلم «مُشت و مال»، او در بیانیه‌ای که صادر کرد گفت:‌ «به آنها (که خرده می‌گیرند) بگویید برای دریافت نظریه، با نمایندگان و سخن‌گویان هنرپیشگانی چون جِفری تامبور، جرد لِتو، و فِلیسیتی هافمن تماس بگیرید». (پ.ن. آن سه هنرپیشه نقش افراد تراجنسیتی را بازی کرده بودند و خود دگرجنس‌گرا نبودند).

خانم «جوهانسون» بعدها نظراتش را «عاری از احساسات» نامید و گفت: «درک فرهنگی ما از افراد تراجنسیتی در حال تکامل است،‌ و من پس از انتشار بیانیه نخست خود، از جامعه دگرباشان و تراجنسیتی‌ها بسیار آموخته‌ام».

در پی جستجوی روزنامه «دِیلی مِیل»، نقل قول اصلی خانم «جوهانسون» یافت شده که در آن گفته بود:‌ «به عنوان یک بازیگر،‌ من باید مجاز به ایفای نقش هر فرد، هر درخت،‌ یا هر حیوانی باشم چراکه این کار من است و از الزامات کاری من به حساب می‌آید». وی افزود: «من احساس می کنم که این یک روند در حرفه من است و در حال حاضر به دلایل مختلف اجتماعی می‌باید اینگونه اتفاق بیافتد. اما این رفتار زمانی که هنر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ناراحت کننده می‌شود چراکه در نظر من، هنر باید عاری از محدودیت‌ها باشد. زمانی که ما اجازه بدهیم دیگران از احساسات خود برخوردار باشند و انتظار نداشته باشیم که رفتار و مَنِش همگان مثل ما باشد، جامعه را بیشتر به هم متصل کرده‌ایم».

خانم «جوهانسون» در مصاحبه روی جلدی که در ماه مارس گذشته با مجله «ماری کِلِر» انجام داد خاطرنشان کرد که «من قطعا هرگز تصور نمی‌کنم که نقش فردی از نژاد دیگر را ایفا کنم. تنوع و گوناگونی در هالیوود حائز اهمیت است،‌ ولی در عین حال من هرگز نمی‌خواهم این ذهنیت را ایجاد کنم که نقشی را بازی می‌کنم که توهین‌آمیز باشد».

در اوایل این هفته، حقوق و دستمزد خانم «جوهانسون» در فیلم «انتقام‌جویان» فاش شد. مبلغ نجومی و سرسام‌آور دستمزد او، وی را در زمره پنج ستاره ارشد هالیوود قرار می‌دهد. این مبلغ را او برای نقش «بیوۀ سیاه» در «جهان سینمایی ماروِل (دنیای سینمایی خیالی و اَبَرقهرمانی)» بدست آورده است.

© The Independent

بیشتر از فیلم