جنوب تگزاس، دروازه مریخ است

ایلان ماسک به دنبال آزمایش استارشیپ از کارکنان اسپیس‌اکس تشکر کرد

فضاپیمای «استارشیپ اس ان ۸» در پرتاپ آزمایشی نتوانست به سلامت فرود آید و در برخورد با زمین منفجر شد- SPACEX / AFP

ایلان ماسک، رئیس موسسه «اسپیس‌اکس» به دنبال یک آزمایش عمده فضاپیمای «استارشیپ»، تگزاس جنوبی را «دروازه‌ای به مریخ» توصیف کرد. 

در آزمایش زیر مداری «استارشیپ اس ان ۸» که روز چهارشنبه انجام شد، این فضاپیما به کمک سه راکت پرتاب به ۱۲.۵ کیلومتری مدار زمین پرتاب شد. این سفینه پس از انجام چند مانور چرخشی پیچیده به زمین برخورد کرد. 

هرچند این فضاپیما نتوانست به سلامت فرود آید و در برخورد با زمین منفجر شد، اما این آزمایش به سبب دستیابی به نقطه عطفی که این فضاپیما را قادر به پرواز تا کره مریخ می‌کند، یک موفقیت تلقی شده است. 

آقای ماسک پس از این آزمایش در توییتی نوشت: «پرتاب موفقیت‌آمیز، انتقال به مخازن انتهایی و کنترل دقیق برای نقطه فرود. فشار سوخت مخزن انتهایی در جریان فرود پایین بود و باعث سرعت بیش از حد مرحله  فرود شد…اما ما به تمام اطلاعات مورد نیازمان دست یافتیم. تبریک فراوان به تیم اسپیس‌اکس.»   

آقای ماسک پیش از این آزمایش، شکست آن را پیش‌بینی کرده بود اما به منظور تسریع تولید نسل بعدی این فضاپیما آن را به مرحله عمل گذاشت. 

أنواع بعدی «استارشیپ» می‌تواند بالقوه تا سال ۲۰۲۴ تا صد نفر را به کره مریخ ببرد. 

او به دنبال پرتاب موقفیت‌آمیز «استارشیپ اس ان ۸» از سکوی تاسیسات «اسپیس‌اکس» در بوکاچیکای تگزاس در توییتی نوشت: «مریخ، ما آمدیم. 

تگزاس جنوبی از حمایتتان سپاسگزاریم. این دروازه‌ای به مریخ است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آقای ماسک انعکاس نظرات رنه وبر، کارشناس ارشد ناسا است که روز چهارشنبه به جزئیات تازه‌ترین تلاش‌های سازمان فضایی آمریکا برای اعزام انسان به کره ماه اشاره کرد.  

هدف برنامه «آرتمیس» ناسا همراهی نخستین زن فضانورد با یک فضانورد مرد به ماه در سال ۲۰۲۴ است.   

دکتر وبر گفت برنامه آرتمیس «به ما کمک خواهد کرد از ماه به عنوان دروازه‌ای برای باقی منظومه شمسی استفاده کنیم». 

شرکت «اسپیس‌اکس» قصد دارد به عنوان بخشی از بلندپروازی‌های آقای ماسک برای تبدیل بشر به تمدنی حقیقتا فضایی، هم به ماه و هم به مریخ فضاپیما بفرستد. 

اوایل سال جاری آقای ماسک به کارکنان «اسپیس‌اکس» دستور داد به منظور اجرایی کردن این طرح، به تولید «استارشیپ» اولویت دهند. او در نامه‌ای به کارکنان این موسسه آن‌ها را ترغیب کرد که برای تسریع پیشرفت در این جهت، تا حد امکان در تاسیسات بوکاچیکا کار کنند. 

او در مصاحبه هفته گذشته‌اش با «وال استریت جورنال» گفت کالیفرنیا را به قصد تگزاس که آینده پرتاب‌های استارشیپ در آن است، ترک می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان