دستگیری ۱۱ عضو کارتل موادمخدر در ترکیه در ارتباط با دستگاه امنیتی ایران

احتمال دارد رهبر این گروه از ترکیه به ایران گریخته باشد

ایران از یک باند مواد مخدر برای ربودن حبیب اسیود استفاده کرده است- Ozan KOSE / AFP

سازمان اطلاعات ملی ترکیه MIT، طی چند عملیات، ۱۱ نفر که مظنون به جاسوسی و انجام برنامه‌های امنیتی و آدم‌ربایی برای جمهوری اسلامی ایران بودند را بازداشت کرد.

این افراد همه از اعضای باند مواد مخدر به سردستگی ناجی شریفی زیندشتی هستند. آنها پس از آغاز تحقیقات پلیس ترکیه دررابطه ‌با ربودن یک مخالف سیاسی جمهوری اسلامی از ترکیه، بازداشت شدند.

در همین رابطه تی‌آر‌تی گزارش داد که این تحقیقات در پی ربوده شدن فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین جنبش «النضال» آغاز شده است. او از حدود ۱۴ سال پیش به‌عنوان پناهنده سیاسی در سوئد به سر می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد که وی در تاریخ ۹ اکتبر برای دیدار با همسر سابقش به استانبول سفر کرده و او را در یک پمپ بنزین ملاقات می‌کند. پس از این دیدار، تیم آدم‌ربایان، چعب را می‌رباید و به استان وان در شرق ترکیه و نزدیکی مرز ایران می‌فرستد. همه ۱۱ نفری که در این آدم‌ربایی دست داشتند، توسط پلیس دستگیر شدند. آنها تبعه ترکیه هستند و با اتهاماتی از جمله استفاده از سلاح و فریب و ربودن افراد مواجه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است، ناصر شریفی زیندشتی رهبر این گروه که یک کارتل مواد مخدر است، همچنان آزاد است. وی پس از آنکه ایران در یک پرونده قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۰۷ وی را به اعدام محکوم کرد، به ترکیه گریخت. زیندشتی به جرایم زیادی از جمله قاچاق مواد مخدر، ایجاد یک سازمان جنایتکار مسلح، آدم‌ربایی و آدمکشی به حبس ابد متهم شده بود. او هم‌اکنون متواری است و برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است وی در ایران باشد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی است که گروه «حرکت النضال» عامل اصلی حمله به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز بوده است. دستگاه‌های امنیتی ایران می‌گویند او که مسئولیت این گروه را برعهده داشت، از مدت‌ها پیش تحت نظر وزارت اطلاعات قرار گرفته بود.