استفاده از یک زن و قاچاقچی بین‌المللی برای عملیات اطلاعاتی ربودن حبیب اسیود

واشنگتن پست: ترکیه می‌گوید نهادهای اطلاعاتی ایران پشت پرده ربایش مخالف ایران از استانبول هستند

 فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود از ۱۴ سال پیش در سوئد زندگی می‌کرد - توییتر

گزارشی که به تازگی منتشر شده‌ نشان می‌دهد که فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، از سوی نهادهای اطلاعاتی ایران و با همدستی یک قاچاقچی معروف مواد مخدر از استانبول ربوده شده و به ایران منتقل شده است.

واشنگتن‌پست در گزارشی به شرح جزییات ربایش آقای اسیود پرداخت. این روزنامه به نقل از یکی از دوستان اسیود آورده است که او بدون اطلاع دوستانش که در ماه اکتبر از خانه خود در سوئد به ترکیه سفر کرده‌بود.

فواد الكابي دوست حبیب در این باره گفته‌است: «هيچ يك از ما قبول نمي‌كرديم كه او برود. ترکیه به عنوان حیاط خلوت ماموران اطلاعاتی ایران شناخته شده، و چعب، رهبر یک گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب، توسط تهران تحت تعقیب بود.»

چعاب مدت کوتاهی پس از رسیدن به استانبول ناپدید شد.

دو روز بعد، رسانه‌های دولتی ایران از دستگیری او خبر دادند و گفتند که به دست‌داشتن در حمله مرگبار به رژه نظامی دو سال پیش در ایران اعتراف کرده است. هیچ جزئیاتی درباره نحوه بازداشت چعب ارائه نشده است.

یک مقام ترکیه‌ای گفت که آژانس اطلاعاتی ترکیه به سرعت شروع به کشف این معما کرد. این مقام مسئول برای اولین بار با آشکار کردن جزئیات، طرحی پیچیده را توصیف كرد كه در آن چعب توسط یك زن فریب داده شده و به ترکیه کشانده شده است.

هنگامی كه به ملاقات او رفته، داروهایی به او داده شده و ربوده شده و سپس از طریق مرز به ایران قاچاق شده است - همه این اقدامات به دستور اطلاعات ایران توسط قاچاقچی معروف مواد مخدر ترتیب داده شده بود.

به گفته یک مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، در روزهای اخیر ترکیه چندین نفر را در ارتباط با ربایش چعب بازداشت کرده است.

این آدم ربایی همچنین شباهت‌های زیادی به عملیات ربایش روح الله زم دارد که به تازگی توسط ایران انجام شده است. زم ۲۲ آذرماه اعدام شد.

ناپدید شدن چعب سومین عملیات مهم در ترکیه در طول سال‌های طولانی است که دولت ایران درباره آن مسئول شناخته می‌شود. این حوادث، تهدیدکننده روابط بین دو کشور است.

در سال ۲۰۱۷ ، یک فعال رسانه‌ای ایرانی که به طور غیابی در ایران به زندان محکوم شد بود در تیراندازی توسط فردی که با وسیله نقلیه عبور می‌کرد کشته شد. گفته می‌شود که این عملیات توسط یکی از قاچاقچیان مواد مخدر  به نام ناجی شریفی زندشتی انجام شده است.

سال گذشته، مسعود مولوی، یک کارکنان سابق وزارت دفاع ایران که منتقد دولت بود، به ضرب گلوله به قتل رسید. رویترز گزارش داد که مقامات امنیتی ترکیه متوجه شده‌اند این حمله از کنسولگری ایران هدایت شده است.

چعب رهبری شعبه سوئد جنبش عربی آزادیبخش اهواز یا ASMLA را به عهده دارد. این جنبش ۱۰ ساله، مدعی جدایی‌طلبی اقلیت عرب ایران است.

تحقیقات ترکیه نشان داده که چعب در تاریخ نهم اکتبر از سوئد به استانبول سفر کرده تا زنی را که به نام صابرین س. شناخته می‌شود ملاقات کند. این زن با یک گذرنامه جعلی ایران یک روز قبل از چعب، به استانبول رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزی که چعب به استانبول رسید، چند نفر از اعضای تیم آدم‌ربایی از ابزارفروشی در استانبول تسمه‌های پلاستیکی خریده بودند. چعب عصر همان روز فرود آمد و به ملاقات صابرین در یک پمپ بنزین در در بیلیکدوزو استانبول رفت. صابرین در یک ون منتظر او بود.

چعب پس از ورود به خودرو با دارو [بیهوش] شد. دست و پایش را بستند، او را به استان وان در شرق ترکیه منتقل کردند و به یک قاچاقچی انسان تحویل دادند تا از طریق مرز قاچاق شود. صابرین هم به ایران برگشت.

افسران و پلیس اطلاعات ترکیه ۱۱ مرد را در ارتباط با این آدم‌ربایی بازداشت کرده‌اند. همه این افراد شهروندان ترکیه هستند که سابقه اقداماتی از جمله استفاده از سلاح را دارند.

به گفته یک مقام مطلع، زندشتی ، قاچاقچی مواد مخدر، هنوز تا حد زیادی در مظان اتهام است و گمان می‌رود که اکنون در ایران باشد.

زندشتی تا کنون به ایمیل‌هایی که به درخواست اظهارنظر برای او ارسال شده پاسخ نداده است.