امروز جو بایدن به صورت رسمی، «رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» می‌شود

روز دوشنبه با رای کالج الکترال و در پی آن تایید کنگره در روز ششم ژانویه، پیروز انتخابات ۲۰۲۰ اعلام می‌شود

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

با وجود آنکه قرار است روز دوشنبه کالج الکترال ایالات متحده، با بیش از ۳۰۰ رای، جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا معرفی کند، دونالد ترامپ هنوز امیدش را برای إبقاء در کاخ سفید از دست نداده است.

آقای ترامپ در یک مصاحبه از پیش ضبط ‌شده با برنامه «آخر هفته با فاکس و دوستان»، گفت: «نه تمام نشده است. ما ادامه می دهیم و به پیش خواهیم رفت.»

این مصاحبه روز شنبه ضبط و روز یکشنبه پخش شد.

روز جمعه، دیوان عالی ایالات متحده، شکایت حقوقی کِن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس را که عضو حزب جمهوری‌خواه است، رد کرد. آقای پاکستون خواستار لغو نتایج انتخابات چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا و میشیگان شده بود که جو بایدن در تمام آنها پیروز اعلام شده است.

۹ قاضی دیوان عالی، که سه نفرشان در چهار سال گذشته از سوی دونالد ترامپ انتخاب شده و به تایید سنا رسیدند، این شکایت را رد کردند. این اقدام، با استناد به اینکه ایالت تگزاس حق شکایت از نحوه برگزاری از انتخابات در دیگر ایالات را ندارد، به انجام رسید.

در ماه‌های پیش از انتخابات و در هفته پس از آن، گروهی از جمهوری‌خواهان، بدون ارائه شاهد و مدرک ادعا کردند در انتخابات به گونه‌ای گسترده تقلب شده است.

ده‌ها ایالت و دادگاه فدرال، یکی پس از دیگری، شکایت قانونی کارزار ترامپ را که روند انتخابات ایالتی را زیر سوال برده بود؛ رد کردند. قضاتی که رسیدگی به این پرونده را در دست دارند، در رد شکایت ترامپ به کمبود یا اغلب نبود مدارک کافی در اثبات شکایت اشاره کرده‌اند. 

قانونگذاران راست‌گرای آمریکا یا از پرزیدنت ترامپ حمایت کرده یا در مورد جنجالی که به‌وجود آورده است با احتیاط واکنش نشان داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه، استیو اسکالیس، رهبر اقلیت کنگره گفت حتی پس از رای کالج الکترال که انتظار می‌رود روز دوشنبه به نفع جو بایدن باشد، ترامپ، آقای بایدن، رئیس جمهور منتخب را به رسمیت نخواهد شناخت.

آقای اسکالیس گفت که روند قانونی باید تا انتها طی شود.

ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز در روز یکشنبه، بار دیگر برایان کِمپ، فرماندار جمهوری‌خواه جورجیا را به‌خاطر خودداری از لغو نتیجه انتخابات این ایالت، به‌ باد انتفاد گرفت. این اقدام آرای میلیون‌ها شهروند را در ناحیه «پیچ استیت» که به جو بایدن رای داده‌اند، باطل می‌کرد.

آقای ترامپ گفت: «ما فرمانداری داریم که جمهوری‌خواه است اما از یک دموکرات بدتر است.» آقای ترامپ افزود که این اقدامات آقای کِمپ و نه لفاظی‌های نادرست خود او است که کارزارهای دو سناتور جمهوری‌خواه – کلی لوفلر و دیوید پردو – را به خطر انداخته است.

آقای ترامپ در ادامه گفت: «او (آقای کمپ) بسیار بد است و سخت به کِلی و دیوید که انسان‌ها و سناتورهایی عالی هستند، لطمه می‌زند.» قرار است شهروندان جورجیا روز پنجم ژانویه به این دو سناتور رای دهند.

با توجه به اینکه روند تایید انتخابات ۲۰۲۰، روز دوشنبه با رای کالج الکترال و به دنبال آن تایید کنگره در روز ششم ژانویه ادامه می‌یابد، ترامپ از تنگ‌بودن وقت شکایت کرده است.

او گفت: «ما تا جایی که بتوانیم (به کارمان) سرعت می‌دهیم. اما این سرعت حدی دارد. آنها به ما فرصت بسیار کمی داده‌اند.»

دونالد ترامپ در جریان این مصاحبه، طبق معمول با طرح نظریه توطئه، بدون ارائه شواهد ادعا کرد در انتخابات تقلب شده است. این به‌رغم آن است که «بیل بار»، دادستان کل ایالات متحده که منتخب شخص اوست، احتمال تقلب در انتخابات را رد کرده است.

اکثر قضات، چالش‌های حقوقی جمهوری‌خواهان پیرامون انتخابات را رد کرده‌اند زیرا شاکی یا وجهه قانونی نداشته یا شواهد کافی در اثبات شکایتش ارائه نداده است.

آقای ترامپ ادعا کرده است که اگر قضات تنها موافقت می‌کردند که موارد شکایت را بشنوند، در پایان به نفع او رای می‌دادند.

ترامپ گفت: «اما هیچ‌یک از قضات، از جمله قضات دیوان عالی، شجاعت آن را نداشت که اجازه دهد (پرونده مورد بررسی قرار گیرد). من از آنها بسیار مایوس شده‌ام.»

© The Independent

بیشتر از جهان