در واکنش به اعدام زم؛ سفرای اروپایی از نشست تجاری با ظریف انصراف دادند

تهران نمایندگان آلمان و فرانسه را در اعتراض به محکومیت اعدام زم از سوی اروپا، فراخوانده بود

روح‌الله زم در یکی از جلسه‌های دادگاهی که در آن حق انتخاب وکیل نداشت-عکس از فارس

در ادامه محکومیت بین‌المللی اعدام روح‌الله زم، بنیانگذار کانال تلگرامی آمدنیوز، سفرای اروپایی از شرکت در همایش تجاری ایران-اروپا با حضور وزیر امور خارجه ایران انصراف دادند. شب گذشته اعلام شده بود که این نشست که قرار بود از امروز (دوشنبه) آغاز شود، به تعویق افتاده است.

قرار بود امروز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سفرای فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا در ایران به همراه محمدجواد ظریف در نشست آنلاین اجلاس اقتصادی ایران-اروپا شرکت کنند.

پیش‌تر پاتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین که قرار بود هدایت این وبینار را بر عهده داشته باشد، اعلام کرد که به دلیل اعدام روح‌الله زم از میزبانی این نشست انصراف می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این همایش در سال‌های نخست آغاز به کار دولت روحانی و اجرای برجام آغاز می‌شد، اما پس از خروج آمریکا از برجام متوقف شد. به نظر می‌رسد با افزایش امیدواری تهران و اروپا به بازگشت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام، تصمیم برای از سرگیری این همایش اتخاذ شده بود.

احتمال برگزاری این نشست و رویکرد دوگانه اروپا و سکوت معنادار اروپاییان در قبال موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت. در نهایت وزیر امور خارجه فرانسه توییتی با هشتگ nobusinessasusual# با این مضمون منتشر کرد: «فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا در این نشست شرکت نمی‌کنند.»

فرانسه اعدام  زم را «وحشیانه و غیرقابل پذیرش» خوانده است. شمار دیگری از کشورها از جمله آمریکا و کانادا نیز اعدام موسس یک کانال تلگرامی را محکوم کرده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه آلمان نیز توییت کرد: «به دلیل شرایط جاری ایران، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در این اجلاس حضور ندارند.»

پیش‌تر خبر به تعویق افتادن نشست منتشر شده بود اما برگزار کنندگان به این نکته اشاره نکرده بودند که دلیل تعویق نشست، اعدام روح‌الله زم است.

زم که در سال‌های اخیر ساکن فرانسه بود و کانال آمدنیوز را اداره می‌کرد، مهرماه ۹۸ در عملیاتی که هنوز جزئیات آن روشن نیست به ایران منتقل شد. وزارت اطلاعات ادعا می‌کند که سربازان گمنام امام زمان «در عملیاتی پیچیده» زم را به داخل کشور «هدایت کردند.» آمدنیوز باوجود انتقادهایی که درباره آن مطرح بود،‌ نقش مهمی در اطلاع‌رسانی درباره فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی ایفا کرد و در جریان اعتراض‌های مردمی نیز از جمله مجراهای مهم اطلاع‌رسانی بود. زم به دلیل همین فعالیت‌ها به اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی و … متهم و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام او بامداد شنبه و در حالی که به گفته پدرش در جریان تایید و اجرای حکم قرار نداشت، اجرا شد.

پس از اعدام زم، فرانسه که به دلیل سکوت درباره «ربوده شدن» زم و انتقالش به ایران در کانون انتقادها قرار داشت، نسبت به اعدام او اعتراض کرد و شمار دیگری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز این اعدام را محکوم کردند. تهران در واکنش به موضع‌گیری اروپاییان سفیر آلمان و فرانسه را احضار کرد و نسبت به آنچه که «بیانیه مداخله‌جویانه» اروپاییان خواند، هشدار داد.

انصراف اروپا از شرکت در همایش تجاری مشترک با ایران پس از مدت‌ها، یک گام عملی فراتر از صدور بیانیه‌هایی به‌شمار می‌رود که در تغییر رفتار جمهوری اسلامی موثر نبوده‌اند. اما همچنان تا اقدام جدی در جهت مقابله با موارد نقض حقوق بشر در ایران فاصله دارد.