نتیجه آزمایش کرونای پلنگ برفی مثبت شد

خطر ابتلای انسان از طریق حیواناتی همچون پلنگ برفی کم است

این باغ‌وحش اعلام کرده است که حال عمومی هر سه گربه‌سان خوب است، علایم بسیار خفیفی دارند، و تحت مراقبت‌ دقیق هستند - (Louisville Zoo)

آزمایش نشان داد که یک پلنگ برفی در کنتاکی به سارس-کوو۲، ویروس عامل بروز کووید-۱۹ در انسان،‌ مبتلا شده است.

پس از آن‌که سه گربه‌سان در باغ‌وحش لوییویل علایم تنفسی خفیف نشان دادند، ‌از دو پلنگ برفی دیگر نیز در این باغ‌وحش آزمایش کووید-۱۹ گرفتند.

این سه پلنگ برفی که «نی‌سی»، پلنگی که جواب آزمایشش مثبت شده است نیز جزو آن‌ها است، در دو هفته گذشته سرفه‌های خشک گه‌گاهی و خس‌خس سینه داشته‌اند.

با آن‌که دستورالعمل‌های ایمنی در این باغ‌وحش رعایت می‌شود، گمان می‌رود نی‌سی این عفونت را از یکی از کارکنان گرفته باشد که نشانه‌های بیماری را از خود بروز نداده بوده است. از این پلنگ‌های برفی با کسب اجازه از مقامات ایالتی وزارت‌های کشاورزی و بهداشت عمومی ایالت کنتاکی، آزمایش سارس-کوو۲ گرفته‌اند. برای آن‌که نیازی به بیهوش کردن این جانوران برای انجام آزمایش تشخیصی تهاجمی نباشد، مدفوع آن‌ها را آزمایش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این باغ‌وحش اعلام کرده است که حال عمومی هر سه گربه‌سان خوب است، علایم بسیار خفیفی دارند، و تحت مراقبت‌ دقیق هستند. این باغ‌وحش همچنین اعلام کرده است که طی روزهای آتی حال آنها بهتر خواهد شد و انتظار می‌رود که هر سه خوب شوند. علایم این بیماری در هیچ حیوان دیگری دیده نشده است.

طبق معلومات فعلی ما از این ویروس، خطر ابتلای انسان از طریق حیواناتی همچون پلنگ برفی کم است.

دکتر زولی گیمسی، دامپزشک ارشد این باغ‌وحش، گفت: «خوشبختانه بررسی بالینی گربه‌سانان بزرگ در سایر باغ‌وحش‌های کشور تا این لحظه نشان می‌دهد که عفونت سارس-کوو۲ خطر جانی ندارد. این پلنگ‌های برفی را همچنان با دقت تحت‌نظر داریم و حواسمان به علایم‌شان هست. نمونه‌گیری‌های مجدد نیز انجام می‌دهیم تا ببینیم چه وقت این عفونت از تنشان بیرون می‌رود.»

این اولین مورد تاییدشده ابتلای پلنگ برفی به سارس-کوو۲ است اما اولین مورد ابتلای یک گربه‌سان بزرگ به این ویروس نیست. در آوریل ۲۰۲۰ نتیجه آزمایش چهار ببر و سه شیر در باغ‌وحش انجمن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های نیویورک مثبت شد. در پاییز امسال هم جواب آزمایش سه ببر دیگر در باغ‌وحش این انجمن در تنسی مثبت اعلام شد. در همه آن موارد، جانوران بهبود یافتند.

در هفته جاری باغ‌وحشی در اسپانیا هم گزارش داد که نتیجه آزمایش کرونای چهار شیر مثبت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان