ستاد اجرایی فرمان امام: آماده تزریق واکسن ایرانی کرونا هستیم

محمد مخبر: ما بهترین و مطمئن‌ترین واکسن را در کشور تولید خواهیم کرد

آمار مبتلایان به بمیاری کووید-۱۹ در ایران از مرز یک میلیون نفر گذشته است-ATTA KENARE / AFP

امروز، شنبه ۲۲ آذرماه، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، زمان تزریق نخستین آزمایش انسانی واکسن کرونای ساخت ایران را اعلام کرد:  هفته اول دی ماه سال ۱۳۹۹. مخبر گفت که «آزمایش انسانی واکسن» در سه مرحله انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر با اشاره به این که اعضای «ستاد اجرایی فرمان امام» این واکسن را تزریق خواهند کرد، گفت: «بنده و همه همکارانم در ستاد اجرایی فرمان امام  آمادگی تزریق این واکسن را داریم.»

این مقام مسئول در «ستاد اجرایی فرمان امام» در ادامه گفت: «اقدامات خوبی در رابطه با تولید واکسن کرونا در کشور صورت گرفته است و ما بهترین و مطمئن‌ترین واکسن را در کشور تولید خواهیم کرد.»

محمد مخبر مدعی شد که خط تولید واکسن آماده است و مشکلی در تولید واکسن و تزریق سرم نخواهد بود، و افزود: «با توجه به اجازه وزارت بهداشت، آزمایش انسانی واکسن کرونا هفته اول دی ماه تزریق می‌شود و این واکسن با کمترین تبعات تولید، و از ویروس ضعیف شده استفاده شده است.»

مخبر در شرح چگونگی تزریق واکسن مذکور، گفت که در مرحله اول آزمایش انسانی، واکسن کرونا به ۵۶ نفر با جنسیت و سن متفاوت  تزریق می‌شود و بعد از ۲۸ روز و مشخص شدن نتایج، مرحله دوم با تزریق به ۵۰۰ نفر، و پس از ۲۸ روز از تزریق دوم، «بدون محدودیت با تولید انبوه و عرضه گسترده» آغاز خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادعا کرد که «مردم کشورمان از واکسن ایرانی اطمینان دارند و ما برای تزریق واکسن با متقاضیان زیادی روبه‌رو شدیم.»

بنا به ادعای رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام»، «سه تا چهار ماه بعد از آزمایش انسانی، ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی‌نیاز می‌شود.»

«ستاد فرمان اجرایی امام» از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کنونی ایران است که زیرنظر «بیت‌رهبری» فعالیت می‌کند و صاحب مجموعه‌های بزرگ اقتصادی در کشور است. خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۳ دارایی‌های آن نهاد را بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ستاد اجرایی فرمان امام» ۹۰ درصد سهام «گروه دارویی برکت» را که یک شرکت سهامی عام است، در اختیار دارد.  گروه دارویی برکت، ۲۵ شرکت دارویی بزرگ را در کشور زیرمجموعه خود دارد که گفته می‌شود نزدیک به ۱۵ درصد کل داروهای ضروری کشور را تأمین می‌کنند. گروه دارویی برکت، سهامدار عمده و اصلی مجموعه کارخانه‌های دارویی مصادره شده بعد از انقلاب ۵۷ است. 

هرچند «ستاد اجرایی فرمان امام» خبر از آمادگی آن نهاد را برای شروع مراحل سه‌گانه تزریق واکسن کرونا خبر داده است، اما رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می‌گوید «ادعای ساخت واکسن کرونا در ایران پاک کردن صورت مسئله است.»

علی امیر سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به این نکته که «قرار نیست همه کشورها واکسن‌ تولید کنند»، گفته است: «کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد، اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند.»

به گفته این مقام مسئول، سعی پیوسته مقامات ایرانی برای ساخت واکسن کرونای داخلی «اصرار بر شنا خلاف جهت آب» است.

علی امیر سوادکوهی پیش‌بینی کرده است که از واکسن ساخت ایران استقبال نخواهد شد. سوادکوهی همچنین گفته است که «اراده‌ای در سیستم اجرایی کشور برای رزرو واکسن‌های تایید شده جهانی وجود ندارد.»

علی امیر سوادکوهی به خبرگزاری ایلنا گفته است: «اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می‌شد. این در حالی است که ایران در لیست سفارش‌های هیچ کشوری قرار ندارد.‎»

با این حال، امروز حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که دستور خرید واکسن کرونا صادر شده است.