"ایرانیها به مردم ونزوئلا و آمریکای جنوبی ضربه می زنند"

ترجمه از ایندپندنت برای ایندپندنت فارسی، نویسنده: جان شرمن 

در حالیکه دولت ترامپ در برابر بحران سیاسی و اقتصادی فلج کننده ونزوئلا فشارها به این کشور را افزایش می دهد، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که حزب الله در ونزوئلا فعال است.

مایک پامپئو به فاکس بیزینس گفت: «مردم تشخیص نمی دهند که حزب الله حجره های فعال در این کشور دارد و ایرانیها دارند به مردم ونزوئلا و همه کشورهای آمریکای جنوبی ضربه می زنند. ما وظیفه داریم تا این ریسک را برای آمریکا از بین ببریم.»

مدت طولانی است که آمریکا این گروه لبنانی تحت حمایت ایران را یک سازمان تروریستی نامیده و تحریمهای مردم ونزوئلایی که ارتباطی با حزب الله دارند از زمان دولت جورج بوش دوم اعمال می شده است.

این ادعای آقای پامپئو زمانی مطرح می شود که آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای اروپایی به رئیس جمهور ونزوئلا، نیکولاس مدورا، فشار وارد می کنند تا قدرت را واگذار کند و با انتخابات تازه موافقت کند.

این نکته با موضع سرسختانه دانولد ترامپ در برابر ایران سازگار است چرا که رئیس جمهور آمریکا سال گذشته تحریمها علیه ایران را دوباره اعمال کرد و تهران را دولتی خواند که "یک دیکتاتوری مرگبار است که به گسترش خونریزی، خشونت و هرج و مرج ادامه می دهد."

رئیس جمهور آمریکا اولین رهبر از کشورهای جهان اول بود که ژانویه حوآن گوآیدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت کشور به رسمیت شناخت و رشته ای از متحدانش همین روند را ادامه دادند.  

مدورا، دانولد ترامپ را به کودتا متهم کرد و روسیه، یکی از متحدان مهم مدورا، در خصوص "دخالت مخرب" هشدار داد. پامپئو، رئیس پیشین سازمان سیا در مصاحبه اش با فاکس از مدورا با نام شیطان یاد کرد و اصرار کرد که آمریکا از طرف مردم عادی ونزوئلا که تحت حکومت مدورا رنج کشیدند، مداخله کرده است.

بر خلاف سابقه ننگین واشنگتن و سی آی ای در منطقه، او گفت: «ما نباید به کشوری در منطقه مان اجازه دهیم تا با مردمش چنین رفتار کند. نه تنها منافع آمریکا بلکه ارزشهای آمریکا در خطر هستند.»

گوآیدو این هفته اشاره کرد که اگر قدرت را به دست بیاورد، فرصت سرمایه گذاری خارجی در ثروت عظیم نفتی ونزوئلا را فراهم خواهد کرد. فرستاده وی به ایالات متحده آمریکا گفت که به جز شرکتهای خصوصی، دولتها می توانند سهام بیشتری را از طریق مشارکت با شرکتهای نفتی دولتی به دست آورند.


 

بیشتر از