دوران ترامپ: بیشترین شمار اعدام‌ محکومان غیرنظامی در یک قرن

پیش از این، تنها یک اعدام فدرال در دهه ۱۹۲۰ اجرا شده بود

حضور دونالد ترامپ در جریان بازی فوتبال ارتش و نیروی دریایی، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ در نیویورک - Brendan Smialowski / AFP

در پی اجرای حکم اعدام یکی از پنج محکومی که قرار است احکام آنان تا قبل از روز سوگند ریاست جمهوری بعدی به اجرا درآید، به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ آماده است تا در یک قرن اخیر، به رئیس‌ جمهوری تبدیل شود که در دوران خدمتش، بیشترین شمار اعدام‌های فدرال صورت گرفته است. 

با اعدام برندون برنارد در شامگاه پنجشنبه، دولت آقای ترامپ به بیش از ۱۳۰ سال توقف اعدام‌ها در دوران ریاست‌جمهوری‌های مختلف پایان داد. 

این اولین مورد از پنج حکم اعدامی است که برای قبل از شروع ریاست جمهوری جو بایدن برنامه‌ریزی شده‌اند و دولت سرعت اجرای احکام اعدام تا پایان سال را سرعت بخشیده است.

 از زمانی که دولت فدرال پس از ۱۷ سال وقفه بار دیگر در تابستان امسال اعدام محکومان را از سر گرفت، با در نظر گرفتن اعدام‌های برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال، شمار کلی موارد اعدام در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ۱۳ نفر خواهد رسید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدین ترتیب، آقای ترامپ بیشترین اعدام‌های غیرنظامی فدرال در صد سال اخیر را خواهد داشت، و در این زمینه از فرانکلین روزولت که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در مجموع ده مورد اعدام فدرال صورت گرفت، پیشی می‌گیرد. 

به گفته اداره فدرال زندان‌ها، پیش از این تنها یک مورد اعدام در دهه ۱۹۲۰ به مورد اجرا گذاشته شده بود. 

روزولت بر شش مورد اعدام به دلیل جاسوسی و شش مورد اعدام فدرال نظارت کرد که در یک دادگاه نظامی محکوم شده بودند. 

اعدام برندون برنارد همچنین آقای ترامپ را پس از گروور کلیولند، به اولین رئیس‌ جمهوری در حال خروج تبدیل می‌کند که در دوران انتقال دولتش، زندانیان اعدام می‌شوند. 

شیوان سارین، نایب رئیس سازمان غیردولتی و حقوقی  «ریپریو یو‌اس» (به تعویق انداختن اعدام)، به ایندیپندنت گفت: «دولت فدرال با تعجیل در اجرای این اعدام‌ها، بر تمامی موارد منفی در مورد مجازات اعدام، تاکید می‌کند.» 

او گفت:‌ «وزارت دادگستری با اعدام قربانیان کودک‌آزاری، معلولان ذهنی، و نوجوانانی که دهه‌ها پیش مرتکب اشتباهات وحشتناک شدند، ناخواسته نشان می‌دهد که چرا بسیاری از ایالات، از اوهایو گرفته تا کالیفرنیا، از مجازات اعدام پرهیز می‌کنند.»‌

به گفته رابرت دارام، مدیر مرکز اطلاعات مجازات اعدام، آخرین رئیس‌ جمهوری که در دوره او شمار محکومان غیرنظامیانی اعدام‌شده فدرال، در طول یک سال دو رقمی شد، گروور کلیولند بود که در دوره او در سال ۱۸۹۶، ۱۴ نفر اعدام شدند. 

مدیر این گروه غیرحزبی گفت که این اعدام‌ها گسست بی‌سابقه‌ای است از سنت موکول کردن این روش بسیار مناقشه‌برانگیز به رئیس‌ جمهوری منتخب. 

آقای دارام گفت:‌ «درک این نکته دشوار است که چرا فردی در این مرحله از ریاست جمهوری خود احساس می‌کند که ناگزیر از کشتن این همه انسان است… به‌ویژه وقتی که مردم آمریکا به فرد دیگری برای جایگزینی او رای داده‌اند، و آن فرد گفته است که با مجازات اعدام مخالف است. این یک انحراف تمام‌عیار تاریخی است.»

برنارد که در سال ۲۰۰۰ موقع مشارکت در قتل دو نفر در تگزاس، ۱۸ ساله بود، به‌رغم درخواست‌های مکرر قانونی برای بخشوده شدنش، در زندان فدرال تره‌هات در ایندیانا، از طریق تزریق ماده کشنده اعدام شد. 

رابرت سی‌اوون، وکیل او، گفت:‌ «امشب، آنانی که برندون برنارد را دوست داشتند، و تعدادمان هم زیاد است، به دلیل اقدام دولت فدرال در گرفتن جان او، سرشار از خشمی حقیقی و اندوهی عمیق هستیم.»‌

او گفت: «جان برندون مهم بود. برای ما، تیم حقوقی او، برای دو دختر زیبا و بااستعدادش، برای مادرش، خواهرش، و بی‌شمار افراد در سراسر کشور که در هفته‌های اخیر با او و داستانش آشنا شدند.» 

«برندون در ۱۸ سالگی مرتکب یک اشتباه وحشتناک شد. اما کسی را نکشت، و هرگز از احساس شرم و پشیمانی از مشارکت در جنایتی که جان تاد و استیسی بگلی را گرفت، دست نکشید.» 

الفرد بورگیز ۵۶ ساله، نفر بعدی در صف زندانیانی است که قرار است تا روز سوگند ریاست جمهوری اعدام شوند. او قرار است روز جمعه در اتاق اعدام زندان ایندیانا اعدام شود. 

گزارش‌های بیشتر از اسوشیتدپرس 

© The Independent