دیوان عالی آمریکا، رد درخواست تگزاس برای ابطال نتیجه انتخابات

«تصمیم دیوان عالی نشان‌دهنده آن است که ترامپ بختی برای تغییر نتیجه انتخابات در دادگاه ندارد»

همه دعاوی حقوقی دونالد ترامپ علیه پیروزی بایدن تا کنون رد شده اند - MANDEL NGAN, JIM WATSON / AFP

دیوان عالی ایالات متحده با سرعتی غیرمعمول، درخواست دادستان کل ایالت تگزاس برای ابطال میلیون‌ها رای در ایالت‌های مورد مناقشه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را رد کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این درخواست حمایت کرده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، تصمیم شامگاه جمعه دیوان عالی در رد این درخواست نشان‌دهنده آن است که آقای ترامپ بختی برای تغییر نتیجه انتخابات در دادگاه ندارد، و حتا قضاتی که خود او به دیوان عالی گمارده، علاقه‌ای به ادامه دعاوی حقوقی در باره نتایج انتخابات ندارند.

آقای ترامپ پیش از اعلام رای دیوان عالی در توییتی نوشت: «ببینیم جراتش را دارند کاری را بکنند که همه در این کشور می دانند درست است.» توییتر در زیر این توییت، هشداری منتشر کرد مبنی بر این که ادعاهای تقلب در انتخابات، مورد مناقشه اند.

در تصمیم دادگاه، مشخص نیست که کدام‌یک از قضات آن چه رایی داده‌اند.

به گزارش فاکس نیوز، لحظاتی پس از اعلام رای دیوان عالی، آقای ترامپ ویدیوی جدیدی از کارزار خود منتشر کرد که سلامت انتخابات را مورد تردید قرار می دهد. 

یکی از سخنگویان جو بایدن، تصمیم دیوان عالی را ستود و شکایت ایالت تگزاس را «بی اساس» خواند.»

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، تصمیم تک‌صفحه‌ای دیوان عالی گفت که شکایت دادستان کل تگزاس به دلیل «فقدان اعتبار» رد شده‌است.

روز سه‌شنبه، کن پکستن، دادستان کل ایالت تگزاس، شکایتی علیه چهار ایالتی که در آن جو بایدن برنده انتخابات اعلام شده‌بود تسلیم کرد: جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن. این شکایت مستقیما تسلیم دیوان عالی شد، و بنا به ادعا، اولین باری بود که ایالتی علیه ایالت های دیگر اقامه دعوی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکایت تگزاس زنجیره‌ای از دعاوی قانونی دیگر را در دیوان عالی در پی داشت. نه تنها آقای ترامپ خواهان پیوستن به شکایت تگزاس شد، بلکه هفده ایالت دیگر – که عمدتا آقای ترامپ در آنها برنده شده بود – چنین کردند.

روز پنجشنبه، چهار ایالتی که از آنها شکایت شده بود، با ارائه لوایحی به دیوان عالی، این دادخواست را رد کردند.

مقام‌های ایالتی، از جمله جمهوری‌خواهان، تا کنون نتایج انتخابات را تایید کرده‌اند، و ویلیام بار، دادستان کل کشور که منصوب آقای ترامپ است هم گفته که هیچ مدرکی دال بر تقلب گسترده در انتخابات به دست نیامده است.

دیوان عالی ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه، درخواست حزب‌ جمهوری‌خواه را برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت پنسیلوانیا رد کرد.

به تفسیر ان‌پی‌آر، حکم امروز دیوان عالی نشان می‌دهد که برخلاف انتظار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، این دیوان با تلاش پی‌گیر او برای ماندن در کاخ سفید همراهی نخواهد کرد.

آقای ترامپ تا کنون از قبول نتیجه انتخابات خودداری کرده و علنا گفته‌است که بالاترین مرجع قضایی کشور به سود او رای خواهد داد.